Artikkeli

Uudet teknologiat vievät pelaamisen uudelle tasolle

Pelimaailma on jatkuvassa muutoksessa ja uudet teknologiset innovaatiot mullistavat tapaamme pelata konsolipelejä ja muita pelejä. Suurina trendeinä voi tunnistaa, että peleistä tulee jatkuvasti aidomman tuntuisia, sosiaalisempia ja mukaansatempaavampia. Tällä sivulla käydään läpi, mitkä teknologiat tulevat näkymään lähivuosina pelien kehityksessä.

Pelaaminen entistä reaaliaikaisempaa

Kehittyneet nettiyhteydet ja entistä paremmat striimausmahdollisuudet ovat vieneet pelaamista varsinkin viimeisen kymmenen vuoden aikana entistä reaaliaikaisemmaksi. Tämä näkyy myös nettikasinoilla, joissa voi pelata live-pelejä. Esimerkiksi suosittu NetBet tarjoaa pelaajille live-kasinon ja live-vedonlyönnin. Näin pelaajat pääsevät pelaamaan kasinopelejä oikean pelinhoitajan seurassa ja tekemään myös vetoja ottelujen ollessa käynnissä.

Muutos kertookin hyvin siitä, miten pelaamisesta on tullut entistä reaaliaikaisempaa. Samalla myös pelaamisen seuraamisesta on tullut reaaliaikaisempaa, kun striimauspalveluiden kautta voi seurata esimerkiksi eSports-turnauksia. Harva olisi uskonut vielä 20 vuotta sitten, miten suosittu huvi jatkossa muiden pelistriimien katsominen tulee olemaan.

Pilvipelipalvelut vähentävät laitteiden merkitystä

Pilvipelipalvelut ovat mielenkiintoinen digitaalinen innovaatio, joka mahdollistaa videopelien pelaamisen suoraan pilvestä myös suomalaisille pelaajille ilman fyysisiä pelilevyjä tai voimakasta laitteistoa. Pelit ajetaan siis tehokkailla palvelimilla pilvessä, ja video striimataan pelaajien ruuduille, pelasipa sitten puhelimella tabletilla tai tietokoneella. Luonnollisesti pilvipalveluissa pelatessaan pelaajalla tulee olla käytössä hyvä nettiyhteys.

Tämän mullistuksen myötä pelaajien ei jatkossa välttämättä tarvitse ostaa kallista pelikonsolia tai tietokonetta voidakseen nauttia huippuluokan pelikokemuksesta. Alalla odotetaan, että myös pelien hankkimisesta tulee pilvipalveluiden myötä tilauspohjaista, kuten on käynyt esimerkiksi elokuville ja musiikille. Tämän myötä pelaajat voivat entistä edullisemmin kokeilla eri pelejä ja pelata entistä useampaa peliä ilman kalliita hankintahintoja.

Pilvipelaamisessa yksi merkittävä haaste on latenssi eli viive. Kukaan ei halua pelata niin, että peli nykii. Pelaamiseen vaaditaan siis nopea ja vakaa internetyhteys, jotta pelikokemus olisi sujuva. Tämän ei pitäisi olla kuitenkaan ongelma esimerkiksi Suomessa, missä vähintään 100 megainen nettikaista on yleisesti saatavissa. Ilman hikkoja ei etene myöskään pilvipelaamisen kehittäminen, esimerkiksi Google ennätti jo kuopata oman palvelunsa, johon se oli panostanut paljon.

Aidompi pelituntuma

Haptinen palaute tulee lisäämään jatkossa fyysistä pelituntumaa. Sen avulla pelaajille voidaan stimuloida kosketusta ja liikettä. Tätä tullaan näkemään lisää VR-peleissä ja lisätyn todellisuuden videopeleissä. Pelaaja voi tuntea näpeissään ja laseissaan esimerkiksi tärinää ja painetta.

Tärinä onkin yksi tyypillisistä haptisen palautteen muodoista, jota on käytetty peliohjaimissa jo vuosien ajan. Se antaa pelaajalle välitöntä palautetta pelin tapahtumista, kuten törmäyksistä tai iskuista, tärinän muodossa. Esimerkiksi autopeliä pelatessa voi näin saada aidomman tuntuisen ajotuntuman.

Autopelisimulaattoreissa on alettu käyttämään myös voimapalautetta, joka simuloi fyysisiä voimia käyttämällä motorisoituja mekanismeja. Haptisella palautteessa saadaan luotua vastus- tai liike-efektejä peliohjaimeen. Näin autopelien pelaamisesta tulee entistä realistisempia ja jokainen voi kuvitella olevansa Kalle Rovanperänä hyppäämässä Jyväskylän rallin suurista hypyistä.

Lisättyä todellisuutta ja VR-pelaamista

VR-pelaamisesta on puhuttu viime vuosina paljon, joten jokainen on varmasti kuullut ja nähnyt, miten se muuttaa tapaamme pelata. Hieman pienemmälle huomiolle on jäänyt AR-pelaaminen, eli lisättyä todellisuutta hyödyntävä pelaaminen.

Jatkossa monissa peleissä yhdistetään digitaalisen tiedon ja objektit reaalimaailman näkymiin reaaliaikaisesti. Käyttäen erilaisia laitteita, kuten älypuhelimia, tabletteja tai älylaseja, käyttäjät voivat nähdä ja olla kanssakäymisessä virtuaalisten elementtien kanssa fyysisessä maailmassa.

Vaikka lisätyn todellisuuden hyödyntäminen on kehittynyt nopeasti, se on edelleen melko nuori teknologia. Laitteiden suorituskyky, akun kesto ja muut tekniset rajoitukset ovat haasteita, joita pelinkehittäjät joutuvat aktiivisesti ratkomaan. Myös tietosuoja ja -turva sekä yksityisyys asettavat omia haasteitaan tälle pelimuodolle. Pelialan teknologiset innovaatiot muuttavat tapaamme pelata jatkuvasti, joten myös lainsäädännön ja sääntelyn on päivityttävä sen mukana.

Blaster280

Vanhanliiton pelaaja ja Sci-Fi elokuvien ja tv-sarjojen suurkuluttaja.