Pelikaista on nyt 6 vuotta!

Tervehdys kaistalaiset!

Nyt olisi taas tavaksi tulleen vuosiraportin vuoro, sillä peliyhteisömme täytti tämän kuun alussa kuusi vuotta!
Juhlan kunniaksi tässä siis pientä yhteenvetoa edellisen vuoden tapahtumista ja ajatuksia tulevaa varten.

Mutta ensimmäiseksi tahtoisin kuitenkin kiittää kaikkia Pelikaistan jäseniä sinnikkäästä mukana olosta, olit sitten hiljainen Discord meme-lurkki, tessun nopein lörpöttäjä tai vaikka kulmakunnan kovin ja pärisevin Destiny -grindaaja.

Suuren kiitoksen ja isoa kättä ovat ansainneet myös laiskan pulskeat sisällöntuottajat ja ylläpidon jäsenet, jotka ovat jaksaneet meikäläistä jo näinkin kauan! Eikä sovi unohtaa kiittää myös yhteisön siivellä eläviä ja näkyvyyden nälkäisiä striimaajia tai muita Discord-yhteistyökumppaneita!

Tulemme aina olemaan kiitollisia tuestanne, sillä näinhän se menee, ettei ilman jäseniä voi rakentaa yhteisöä!

Erikseen vielä erittäin suuret kiitokset annetaan yksittäisille lahjoittajille, jäljellä oleville World of Tanks klaaneille ja avokätiselle Pro Pilkki -yhteisölle kuluihin osallistumisesta!

Suosituimpia pelejä vuonna 2019
  • Destiny 2
  • Red Dead Redemption 2
  • Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege
  • Ark: Survival Evolved
  • Grand Theft Auto: V
  • World of Tanks
  • Farming Simulator 2019
  • Battlefield V
  • MORDHAU
  • Armored Warfare

Äänipalvelimet & käyttäjämäärät

Viime vuonna käyttäjiä oli kertynynyt Discordiin noin 650 ja nyt heitä on jo hieman yli 900 kappaletta!

Käyttäjämääristä ja useista peliarvonnoista huolimatta jäsen rooli on vain kymmenillä henkilöillä, joten tämänkin asiaan eteen on tehtävä vielä jotakin.

TeamSpeakissa jäsenyys on lähes kaikilla käyttäjillä, poislukien World of Tanks klaanit, heillä on omat jäsen hierarkiansa.

TeamSpeak äänipalvelimella on yhtäaikaisia käyttäjiä päivittäin 35-55, ja parhaimmillaan heitä on ollut noin 90-150 kappaletta. Suurin online- käyttäjien ennätys tehtiin viime vuonna tammikuussa, 205 käyttäjällä.

Siitä huolimatta puhekanavien käyttö on edelleen huomattavasti aktiivisempaa kuin Discordissamme.

Kirjoitus hetkellä keskustelualueelle jäseneksi rekisteröityneitä käyttäjiä Pelikaistalla on 1475 ja Steam ryhmään liittyneitä on 1152 kappaletta.

Klaanit & tiimit

Pelikaistan World of Tanks klaaneihin kuuluvat tällä hetkellä FF-TBMETAL ja LENO.

WOT-yhteenliittymä on kärsinyt sen ylläpidon inaktiivisuudesta monella tapaa jo jonkin aikaa ja sen tulevaisuutta ajatellen olisi hyvä löytää joku tai useampi henkilö innoittamaan ja johtamaan klaaneja puhaltamaan yhteen hiileen hieman nykyistä enemmän. Elleivät klaanit sitten jatkossa halua toimia vain itsenäisinä kokonaisuuksina Pelikaistalla.

Pelikaistalla on myös samalla nimellä toimiva Destiny 2 klaani, johon ovat pelistä kiinnostuneet raidaajat aina tervetulleita!

Pelikaistan ryhmät

Pelikaistan keskustelualueella kuka tahansa jäsen voi pyytää klaanilleen tai tiimilleen oman suljetun ryhmän/foorumin. Tämän uuden ryhmät -ominaisuuden avulla kaikki jäsenet voivat luoda myös avoimia ryhmiä pelien mukaan.

Tavoitteita vuodelle 2020

Tämän vuoden tavoitteet ovat pitkälti samanlaiset kuin viime vuonna, eli olisi tarkoitus parantaa palveluidemme käyttökokemusta, niin peliseuran etsimisen helpottamiseen kuin jäsenten luoman sisällön näkyvyyteen. Tahtoisin myös tarjota jäsenille paremmat työkalut suoran palautteen antamiseen ja helppoon keskusteluun myös sisällöntuottajien kanssa.

Kommentointi kun on kiinnostavan sisällön lisäksi lähes se ainut motiporkkana kirjoittajille ja he ovat sen rouskuvan hevi-ostaston antimensa ansainneet. Käyttäväthän he kallisarvoista aikaansa blogikirjoituksiin, arvosteluihin ja muun peliaiheisen sisällön tuottamiseen sivustollamme. Jatkuva julkaisujen virta kun on nykypäivänä se ötökkä joka osuu hakukoneiden haaviin ja tuo mukanaan potentiaalisia vierailijoita. Näistä vierailijoista joku sitten kiinnostuu yhteisömme toiminnasta sivuston aktiivisuuden vuoksi ja liittyy jäseneksi.

Hyvin yksinkertaistettuna kirjoittajat/sisällöntuottajat ovat tärkeitä tekijöitä siinä missä muutkin ylläpidon jäsenet ja pitävät toiminnallaan yhteisömme elossa!

Kommentointiin ja kirjautumiseen liittyviä muutoksia on siis luvassa, mutta ennen sitä on siirrettävä sivustot uuteen sijaintiin. Sillä nykyiseen palveluntarjoajan kanssa on ollut jo useita vuosia ongelmia latausnopeuden ja toiminnan vakauden kanssa. Olen kaavaillut myös parempaa Discordin integrointia keskustelualueeseen. Tämä mahdollistaisi Discord-tunnuksen linkittämisen keskustelualueen käyttäjätiliin ja jäsen roolin saisi myös suoraan foorumin kautta. Pelikaistan Discord palvelimen ylläpitäjät voisivat halutessaan myös hallita rooleja keskustelualueen hallintapaneelin kautta ja tuoda tiedotteita/viestiketjuja botin avulla helpommin myös Discord käyttäjien nähtäväksi.

Yllämainitut asiat vaativat aikaa ylläpidolta, rahaa lahjoituskassasta ja tietenkin kärsivällisyyttä myös jäseniltä, eikä mitään näistä ole koskaan liikaa kun asioita viedään eteenpäin harrastetoiminnan mallilla. Jaksan kuitenkin toivoa, että saamme muutokset tehtyä mahdollisimman rivakkaasti, ilman sen suurempia teknisiä ongelmia tai viivästyksiä.

Lisäksi aikomuksena olisi myös rekrytoida peliyhteisöön lisää kirjoittajia ja uusia tekijöitä erilaisiin ylläpidon vastuutehtäviin, mutta siitä tiedonantoa sitten myöhemmin.

Hyviä pelejä!