BlogitJack2Oppaat

Streamauksen historia

Tämän tekstin tarkoitus on toimia johdantona General Taggartin kirjoittamalle ”Streamaajan ensiaskeleet” -oppaalle. Siinä perehdytään aiheeseen OBS-Studio -nimisen ilmaisohjelman käytön näkökulmasta, kun taas tässä kerrotaan yleisemmin mistä tämä Stream-ilmiö, tai tuttavallisemmin striimaaminen, on lähtöisin.

Suo, kuokka ja.. Justin.tv

Videokuvan striimaaminen on saanut alkunsa jo 90-luvun keskivaiheilla, mutta videostriimaaminen nykyisessä muodossaan, kuten YouTuben, Twitch.tv:n tai Netflixin muodossa, on varsin uusi konsepti. ”Alkuperäinen” Twitch.tv, Justin.tv, sekä Netflix Video On-demand saivat kummatkin alkunsa 2007. Ennen Justin.tv:n kaltaisia palveluita, jossa käyttäjät saattoivat lähettää videokuvaa tekemisestään internettiin kaikkien katsottavaksi, videokuvan striimaaminen oli pitkälti suurten yritysten ja uutisorganisaatoiden alaa. Justin.tv rikkoi tämän trendin tarjoamalla kuluttajille mahdollisuuden striimata tekemisensä kaikille internet-yhteyden omaaville suorana.

Ajan kanssa Justin.tv alkoi kukoistamaan pelistriimaamisen alustana, korvaten aiemmat, henkilöpainotteisemmat lähetykset. Pelaaminen-kategoria lisättiin vuonna 2008 ja se dominoi sivuston suosiota vuoteen 2011 asti, jolloin se erotettiin omaksi sivustokseen, Twitch.tv:ksi.

Teknisesti ainoa ero Netflixin ja Twitch.tv:n tyyppisten palveluiden välillä on se, että Netflixin sisältö on valmiiksi nauhoitettua ja saatavilla vuorokauden ympärillä kun taas livestriimaamisessa videolähetys on suora.

Striimaaminen nykyään

Nykypäivänä videostriimaaminen on suuri osa kulttuuria. Palveluiden kuten Netflixin, HBO Go:n, Hulun, YouTube RED:n ja muiden internetin videopalveluiden siivittämänä viihteen suoratoisto on kehittynyt pelkästä konseptista kokonaisen sukupolven viihdetarjonnaksi. Pelistriimaamisen puolella Twitch.tv ja YouTube Gaming – vähemmissä määrin – dominoivat tarjontaa. Striimaaminen on muuttunut harvojen harrastuksesta isoksi bisnekseksi. Monet tienaavat elantonsa striimaamalla ammatikseen, yhteistyö- ja sponsorisopimuksilla, myymällä oheistavaraa ja luomalla sisältöä YouTubeen. Myös eUrheilu on kasvanut pitkälti ainoastaan etelä-Korean sisäisestä alasta maailmanlaajuiseksi bisnekseksi vain muutamassa vuodessa. Joka vuosi miljardeja tunteja käytetään eUrheilun katsomiseen, yhä useammat pelit nousevat näyttämölle ja päivittäin syntyy uusia alan ammattilaisia.

Vain vuosikymmenessä koko viihdekulttuuri on siirtynyt televisiosta internetin suoratoistoon kaikilta kaikille.

Jack2

Tamperelainen pelailija, FPS-pelien suurkuluttaja ja vapaa-ajallani minut saattaa löytää turvaamassa foorumien rauhaa.

Vastaa