Olen aina ollut vÀhÀn yksipuolinen pelaaja. EnsinnÀkin pelaan miltei yksinomaan vain yhtÀ peliÀ kerrallaan, yleensÀ ajankohtaista BattlefieldiÀ. Toisekseen Battlefieldin sisÀllÀ pelaan yleensÀ enimmÀkseen vain yhtÀ aselajia.
Battlefield 1:ssÀ tÀhÀn mennessÀ se minun aselaji on ollut Medic. Medic tuntui oikealta jo pelin Beta vaiheessa ja sama meno jatkui julkaisuversiossa. Medic myönteisyyteni johtuu ehkÀ siitÀ, ettÀ sen puoliautomaattiset aseet muistuttivat edellisen bÀfÀn DRM aseita. Medic oli se loivin pudotus uuteen BF1 pelimaailmaan.
NÀlkÀ kasvaa syödessÀ. Kun yhtÀ aselajia paukuttaa tarpeeksi herÀÀ uteliaisuus uusia aselajeja kohtaan. Kun olin tottunut Medicin aseisiin ja ominaisuuksiin oli muiden aselajien kokeileminen aluksi yhtÀ tuskaa. Olin tottunut jonkinlaiseen menestykseen kenttien sisar-hento-valkoisena ja uuden aselajin testaaiminen jÀi yleensÀ muutamaan aivan surkeasti pÀÀttyneeseen kierrokseen.

Battlefield on Joukkuepeli isolla JiillÀ. Pelikaverit ovat tÀrkeÀ osa Battlefield-kokemusta. Pelikaverit voivat myös motivoida poikkeamaan normista ja kokeilemaan uusia asioita. Minunkin idea alkaa pelaamaan Assaulttia tuli kaverin motivoimana. EihÀn se aluksi meinannut onnistua, mutta kummasti kun vaan painaa menemÀÀn, niin pikkuhiljaa assetit tuntuu paremmilta ja tulostakin alkaa syntyÀ.
Toki olin kokeillut vÀhÀn kaikkia aselajeja jo betassa. Mielsin Assaultin BF1sen engineeriksi, sillÀ Assaultin varustus on tarkoitettu pitkÀlti ajoneuvojen tuhoamiseen tai ainakin vahingoittamiseen. Battlefield 1:kin ajoneuvot ovat keskeinen osa taistelua mutta jalkavÀen keinot raskaasti panssaroituja ajoneuvoja vastaan ovat melko vaatimattomat. YksittÀinen assault saa aseillaan lommom korkeintaan tankkikuskin itsetuntoon. BF4:ssÀ oli tottunut siihen, ettÀ tarkalla osumalla sai yksinÀinen engineer ajoneuvon kuin ajoneuvon metallinkierrÀtykseen.
Puhtaasti ajoneuvojen tuhoajana Assault on huomattavasti edeltĂ€jÀÀnsĂ€ EngineeriĂ€ heikompi esitys. Asiat pitÀÀ kuitenkin laittaa perspektiiviin – BF1 on eri elĂ€in ja siinĂ€ pitÀÀ ajoneuvoja kunnioittaa eri tavalla. Jo muutamalla assaultilla voi raskaimmankin tankin elĂ€mĂ€stĂ€ tehdĂ€ hyvin vaikeaa – jopa lyhyttĂ€. Ajoneuvoja on monella kartalla paljon, joka tarkoittaa, ettĂ€ assaulttejakin tarvitaan paljon. Nyt kun alan tottua Assaultin etuihin ja haittoihin ei tuo tankin tuhoaminen enÀÀ tunnu niin mahdottomalta. LĂ€htökohtana on, ettĂ€ aina pitÀÀ yrittÀÀ. Vaikket Assaulttina saisikaan tankkia kokonaan tuhottua on vahingon aiheuttaminen jo saavutus itsessÀÀn.
Vaikka Assault on periaatteessa se ajoneuvojen kauhu on sen tulivoima terroria myös jalkavÀelle. Ihmettelin joskus miksi Argonne Forest -kentÀssÀ niin moni pelaa Assaulttia, vaikkei kentÀssÀ ole satunnaisesti esiintyvÀn junan lisÀksi muita ajoneuvoja. Salaisuus piilee siinÀ, ettÀ monet Assaultin aseista ovat tehokkaita myös miehistöÀ vastaan.
LĂ€htökohtaisesti jokaisella aselajilla on perusaseiden lisĂ€ksi se kranaatti tai kaksi. Assaultin tapauksessa nĂ€iden lisĂ€ksi kĂ€ytössĂ€si on myös AT-kranaatti, joka satuttaa mukavasti myös miehistöÀ. LisĂ€ksi AT-Rocket Gun tappaa tehokkaasti one-shottina miehen kuin miehen – myös nĂ€mĂ€ Eliittiluokan pirulaiset. VĂ€ittĂ€isin, ettĂ€ olen tappanut ajoneuvoihin tarkotetuilla aseilla huomattavasti enemmĂ€n jalkavĂ€keĂ€ ajoneuvojen ulkopuolelta, kuin niiden sisĂ€ltĂ€!
Nopeasti ampuvat SMG-tyyliset primÀÀriaseet ovat tehokkaita lĂ€hitaistelussa. MP-18 variantit ovat yllĂ€ttĂ€vĂ€n hyviĂ€ ahtaissa tiloissa. Kaiken kruunaa yksi koko pelin parhaista primÀÀriaseista Hellriegel 1915 Factory. DicellĂ€ on tapana heikentÀÀ suosituimpia aseita, jotta pelaajat kĂ€yttĂ€isivĂ€t muitakin pelin aseita. Hellriegel on jo kahdessa perĂ€ttĂ€isessĂ€ patchissĂ€ saanut osakseen tĂ€tĂ€ antirakkautta đ Ilmeisesti ensimmĂ€isen patchin jĂ€lkeen ase oli edelleen niin suosittu, ettĂ€ sitĂ€ piti heikentÀÀ entisestÀÀn.
Pakko se on myöntÀÀ, Hellriegel oli suurin syy minkÀ vuoksi lÀhdin grindaamaan Assaulttia tasolle 10. Grindaaminen oli ehdottomasti kaiken vaivan arvoista. Hellriegel on aivan omaa luokkaansa. Kova tulivoima ja 60 panoksen lipas tekevÀt aseesta tehokkaan massanhallinta-vÀlineen. Patchien lisÀÀmÀ rekyyli tekee siitÀ entistÀ huonomman pidemmÀlle matkalle, mutta vÀhÀn intiimimmÀssÀ ympÀristössÀ ase on edelleen vertaaansa vailla.
Kaikki Assaultin primÀÀriaseet ovat edukseen lÀhitaistelussa. Avointa maastoa kannattaa primÀÀriaseen kanssa vÀlttÀÀ, sillÀ muuten sniput ja Medicit poimivat sinut kuin kypsÀn marjan kerta toisensa jÀlkeen. Tilanne muuttuu oleellisesti eduksesi, jos otat rakettikivÀÀrin kÀpÀlÀÀsi. AT-Rocket Gun vaatii hieman totuttelua. Se muistuttaa oikeastaan vÀhÀn BF4sen RPGtÀ. Rocket Gunnin Bullet Drop on aluksi pieni, mutta ammus laskee todella jyrkÀsti jos yritÀt ampua tosi kauas. Rakettiammus rÀjÀhtÀÀ kohteessa ja rÀjÀhdys tuhoaa ympÀristöÀ (mm. rakennukset) sekÀ aiheuttaa roiskevahinkoa. PrimÀÀriaseeseen verrattuna rakettikivÀÀri on vÀhÀn kömpelö ja vaatii jalustan kÀyttöÀ, eli tukea maasta tai ikkunanpuitteista, mutta jos sinulla on yhtÀÀn aikaa asettua ja tÀhdÀtÀ on se yksi tehokkaimmista miehistönvastaisista aseista koko pelissÀ.
Kaikkiaan Assault on luokkana hiipinyt salakavalasti ykkösluokakseni. Toki edelleen pelailen myös MedickiĂ€, mutta kerta toisensa jĂ€lkeen löydĂ€n itseni samoamasta karttoja Assaultin vermeet niskassani. Erityisesti olen ihastunut siihen tulivoimaan mitĂ€ Assaultilla on tarjota. Tulivoima tarkoittaa enemmĂ€n vĂ€lineitĂ€ siivuttaa vihollisia, joka puolestaan saa lĂ€mmittÀÀ sydĂ€ntĂ€ kierroksen jĂ€lkeen tuloslistalla KD ration muodossa.. Onhan se hienoa, kun tappoja on moninkertainen mÀÀrĂ€ kuolemiin verrattuna đ
Oma tie vei Supportin, sitten Medicin ja viimeisenÀ Assaultin kautta. Reconia on noin 4-5 rankkia tÀllÀ hetkellÀ, mutta palaan tiimin ja tilanteen vaatiessa muihin.
Ehdoton suosikki yhÀ on Support ja rakkautta on satanut, luokka on vahvempi kuin ennen. Assault on todellakin tehokas vaikkei ajoneuvoja pelimuodossa olisi. RÀjÀhtÀvÀÀ toimintaa!
Mulla jÀÀ Recon varmaan kanssa vikaksi – ettei vaan jĂ€isi pelaamatta lĂ€hes kokonaan. Sen verran Reconia kokeilin, ettĂ€ sain jonku p***umagneetin tehtyĂ€, eli joku Recon mitalin. Aikaisemmissa bĂ€fissĂ€ on Recon vaan jÀÀny, mut ehkĂ€ mun pitÀÀ mun youtube yleisöÀ kunnioittaakseni tehdĂ€ kanssa Reconista video – vaikka tuskaa se varmasti on.
Seuraavana mulla on tavoitteena saada Supporttiin jotakin tolkkua. MĂ€ eilen aloitin kokeilemaan supportin elĂ€mÀÀ, mutta se meni ihan pĂ€in sitĂ€ itteensĂ€. Jotakin vikaa oli pĂ€ivityksen jĂ€lkeisessĂ€ taistelukentĂ€ssĂ€, kun mikÀÀn ei oikein toiminu – ei edes mun uskollisella Assaultilla. Joko toi patchi rikko mun bĂ€fĂ€n tai sit servut oli vaan niin tukossa eilen ettĂ€ kukaan ei kuollut ja olin sen kriittisen puolisekunttia jĂ€ljessĂ€ jokaisessa tilanteessa.
PitÀÀ ottaa Support uudestaan kÀsittelyyn kun peli taas toimii. MillÀ aseella paukuttelet tukimiehenÀ?
Reconista sen verran ettÀ kannattaa kokeilla, ei se niin paha ole. Jotenkin tuntui helpommalta kuin ennen. En ole kyllÀkÀÀn paljon snipua yleensÀ pelaillut, vÀhÀn ennen BF1:À tosin vedin hyvinkin (omasta mielestÀ) BF4;ssÀ. Pistooli tulee tutuksi ja flare gun on must.
Support onkin jotenkin vain se mun juttu. Asesuosituksia en osaa pahemmin antaa, paitsi ettĂ€ BAR kannattaa kokeilla. Mulla on taas tĂ€mĂ€ ”100 tappoa kaikilla aseilla” leikki menossa, hieman helpompi kuin BF3 ja 4:n ”500 tappoa kaikilla” sen master dog tagin takia. Jos oma suosikki pitĂ€isi sanoa, niin MG15 suppressive tai storm. Tosin Huot sai hieman buffia ja onhan se kiva rank 10 aseella lĂ€iskyttÀÀ (ellei ole se karmea medic ase!)
Ammo crate on melko turha, pienet paketit kun antavat mahdollisuuden jatkaa matkaa pysĂ€htymĂ€ttĂ€. Limpet mine ja kranaatit yhdistettynĂ€ tĂ€hĂ€n ovat mahtava yhdistelmĂ€: Limpet lentÀÀ melko pitkĂ€lle ja rĂ€jĂ€htÀÀ viiveellĂ€ vaikka itse ehdit kuolla, kranu perÀÀn ja ammo pack mukaan.. ei kauaa kestĂ€ kuin voi tehdĂ€ u-kÀÀnnöksen ja antaa tankille tai vihollisryhmĂ€lle lisÀÀ pÀÀnsĂ€rkyĂ€. Limpet on tietty tarkoitettu ajoneuvoja vastaan, mutta on aivan uskomattoman hyvĂ€ seinien, muurien ja rakennusten tuhoamiseen – ja esteen takana olevien vihollisten tietty. Kuten aiemmin sanoin, ei kannata koko ajan hakata sitĂ€ ammo-nappia. Ihan ”pari” kertaa olen kuolut spawnatessa tai muuten vain keskittyessĂ€ liikaa ammusten jakeluun vaikka lippaassa ja repussa on vielĂ€ reilusti…
KyllÀ se taitaa olla support ja medic meikÀn lemppari classit, ainakin nÀin toistaseksi. Sinai Desertin c-lipulla, assaultin haulikot tekee kyllÀ kans melko komeeta jÀlkeÀ. PitÀÀ kyllÀ kokeilla itsekkin tuota helvetinrinkeliÀ kunhan sen nyt saan avattua.
Ihan YouTuben nimissĂ€ pitÀÀ mun toi Supporttikin grindata. VielĂ€ on vĂ€hĂ€n hakusessa Jampun Supportti, mut Limbet Charge on kyl kova – eka pamaus disabloi tankin tai vĂ€hintÀÀn aseen ja tokalla on raskaampikin tankki atomeina! Jos vielĂ€ löydĂ€n kohtuullisen primaryn, niin kyl toi Supporttikin vois alkaa maistua!
Mut on se tuskaa pelata muilla kuin noilla ”tutuilla ja turvallisilla”.
BAR -aseet on kyllÀ hyviÀ. Ne alku aseet on vÀhÀn hankalia.