Battlefield 2042 ekan vuoden jälkeen

Dicen Battlefield pelisarjan viimeisin tulokas Battlefield 2042 on täyttää pian 1 vuotta. Alunperin peli piti julkaista 22.10.2021, mutta täydellisyyteen pyrkivä pelitalo viivästytti julkaisua hioakseen vielä miltei täydellistä peliä. Peli julkaistiin 19.11.2021 ja vaikka betan jäljiltä oli korjattu paljon pahoja virheitä, kenellekään ei varmaan tullut yllätyksenä, ettei peli aivan täydellinen ollut.

Pelimoottorin virheet ja suoranaiset bugit olivat vielä kohtalaisen helposti korjattavissa, mutta suurimmat ongelmat pelissä ovat liittyneet sisältöön ja pelin suunnitteluperiaatteisiin, jotka ovatkin vähän hankalampia korjata. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että pelimoottori BF2042:ssa on varsin hyvä, se on suoraviivainen ja se toimii. Pelin aikakausi ja ympäristökin ovat kuin paluu bäfän juurille. Moderni ympäristö erilaisine ajoneuvoineen on sitä mihin pelaajat ovat tottuneet ja mitä hyvältä Battlefield peliltä odotetaankin.

Kartat

Suurin yksittäinen haaste on karttasuunnittelussa. Vaikka kartat ovat hienoja katsella, niitä on ollut todella vaikea pelata. Karttojen laajuus ja suuret avoimet alueet tekevät lähes kaikista kartoista haasteellisia tai suorastaan huonoja – noin niinkuin pelillisestä perspektiivistä. Dice on tunnistanut ja tunnustanut tämän ja alkanut korjaamaan karttojen pelillisiä puutteita. Ainakin kartat Renewal, Caleidoscope ja viimeisimpänä Orbital ovat saaneet uudelleenkäsittelyn, jossa kartan kulkua ja suojaisuutta on parannettu.

On varmasti huomattavasti vaikeampaa korjata olemassa olevaa, kuin tehdä kokonaan uutta, mutta Dice on tehnyt hyvää työtä karttojen uudelleen suunnittelussa. Vaikea arvioida mikä meni alunperin pieleen, mutta nyt toisella kerralla kartoissa on selkeästi otettu huomioon se, että kyseessä on peli. Jotakin on opittu, sillä uusien karttojen osalta ollaan heti ensimmäisellä yrittämällä oikeilla jäljillä. Esimerkiksi uusin Season 2 mukanaan tuoma kartta Stranded muistuttaa jo vanhoja hyviä karttoja ahtaine käytävineen ja lukuisine etenemisreittineen.

Spesialistit vs. perinteiset aselajit

Toinen suuri haaste BF2042:ssa on radikaalit pelilliset uudistukset ja puutteet. Vanhojen aselajien korvaaminen spesialisteilla ei saanut peliyhteisön hyväksyntää. Vanhojen hyväksi havaittujen rakenteiden rikkominen on riski, mutta on muistettava, että riskit ovat uudistumisen rakennuspalikoita. Tämä riski oli kuitenkin liian iso, sillä spesialistit eivät ole vieläkään saavuttaneet pelaajien suosiota. Vaikka ajatus on hyvä ja erilaisten erikoiskykyjen tuominen peliin rikastuttaa pelikokemusta, oli uudistus liian radikaali ja rikkoi liikaa totuttua.

Dice on aloittanut suunnitelmat palauttaa perinteiset Battlefield aselajit peliin. Nehän ovat jo olemassa pelissä, sillä jokainen spesialisti kuuluu johonkin aselajiin – vaikka sillä ei juuri ole merkitystä pelissä. Aselajien tuominen takaisin peliin ei todennäköisesti poista spesialisteja kokonaan, vaan kyseessä on mitä todennäköisimmin jonkinlainen hybridimalli. Lähinnä se tarkoittanee tiettyjen aseiden tai asetyyppien ja gadgettien sitomista aselajeihin. Tällä hetkellähän pelissä lähes kaikki assetit ovat käytettävissä kaikilla spesialisteilla. Ainoastaan spesialistin erikoiskyvyt ja laitteet ovat spesialisti kohtaisia. Jatkossa näemme todennäköisesti tiukempia rajauksia aseiden ja gadgettien käytöstä.

Sisältö

Kolmantena haasteena pelillä on ollut sisällön köyhyys. Nykytrendin mukaisesti pelissä ei julkaisussa ole enää niin paljoa sisältöä, kuin pelaajat toivoisivat, mutta sisältöä lisätään usein julkaisun jälkeen niin kiivaalla tahdilla, että välillä oikein ihmetyttää, eikö edes osaa olisi voinut pistää peliin mukaan jo heti alussa. Tässä asiassa Battlefield 2042 ei ole onnistunut. Kaikkea sisältöä on nyt vuoden elinkaaren jälkeenkin todella vähän. Karttoja on tullut vain muutama lisää ja asearsenaalikin on kasvanut melko maltillisesti. On aseita enemmän tullut kuin karttoja, mutta niistäkin osa on näitä ”vault weapons” eli kierrätetty portaalista pääpelin puolelle. Niitä ei ole edes tehty uusiksi BF2042 aseiksi, sillä niiden lisäosat ovat hyvin rajallisia.

En tiedä mikä olisi sopiva määrä uutta sisältöä, mutta esim. Season 2:n uusi sisältö taisi olla: 1 uusi kartta, 2 uutta asetta ja 2 uutta ajoneuvoa – onhan sekin jotakin. Yhteisö olisi varmasti ollut tyytyväisempi, jos uusia assetteja tulisi pitkin vuotta ja näissä Seasoneissa tulisi sitten kunnon pläjäys – muutama uusi kartta ja läjäpäin aseita.

Suurin syy sisällön köyhyyteen ja muutenkin hitaaseen kehitykseen on varmaan ollut alkuperäisen pelin puutteet. Vanhan korjaamiseen on mennyt niin paljon aikaa, ettei uuden sisällön kehittämiseen ole jäänyt aikaa. Jos en nyt ihan väärin muista, niin pelin ensimmäisen vuoden aikana piti tulla 4 kautta – todellisuudesa Dice sai juuri ja juuri 2 kautta ulos ensimmäisen vuoden aikana, eikä kummassakaan kaudessa aivan mahdottomasti uutta sisältöä ole tullut.

Toinen mahdollisuus

Omalta osaltani peli-into loppui reilun puolen vuoden pelaamiseen. Karttojen puutteet ja automaattinen karttakierto veivät loppujen lopuksi voiton ja peli jäi kuin vahingossa valikon koristeeksi. Huomasin tässä syksyn pimenevinä tunteita, etten ollut käynnistänyt Battlefieldiä kuukausiin. Peli käynnistyi nyt syksyllä kuin sattumalta, kun ei muutakaan akuuttia pelattavaa ollut ja BF2042:sessa alkoi juuri sopivasti Season 2. Hieman epäilevin miettein käynnistin pelin pitkän tauon jälkeen. Yllättävän nopeasti peliliikkeet palautuivat ja valikkojen näppäinyhdistelmät löytyivät. Tauon jälkeen peli tuntui erilaiselta ja päätin antaa sille toisen mahdollisuuden…

jamppu_fi

Peliyhteisön papparainen ja Battlefield veteraani. Pelikaistan epävirallinen Battlefield kirjeenvaihtaja. YouTube: http://youtube.com/jamppufi Striimi: http://twitch.tv/jamppu_fi Keskityn pääasiassa FPS peleihin ja 90% kaikesta materiaalista käsittelee Battlefield pelisarjaa.