Pelaamisen Tulevaisuus – Virtuaalinen Todellisuus

Virtuaalitodellisuus (VR) on simuloitu kokemus, joka voi vastata todellista maailmaa tai olla siitä täysin erilainen. Virtuaalitodellisuuden käyttömuodot sisältävät viihdekäytön (videopelit) ja koulutustarkoitukset (lääketieteellinen ja sotilaallinen harjoittelu). Muita erillisiä virtuaalitodellisuuden muotoja ovat muun muassa augmentoitu todellisuus ja lisätty todellisuus (mixed reality).

Tällä hetkellä markkinoilla olevat standardit virtuaalitodellisuus laitteistot käyttävät joko virtuaalitodellisuus kuulokkeita tai ne hyödyntävät erilaisia näytöistä koostuvia ympäristöjä, jotka lähettävät realistisia kuvia, ääniä tai muita tuntemuksia, jotka simuloivat käyttäjän fyysistä olemassaoloa virtuaalisessa ympäristössä. Henkilö, joka käyttää virtuaalitodellisuus laitteita pystyy tarkastelemaan asioita virtuaalitodellisuuden luomassa keinotekoisessa ympäristössä, liikkua siinä ja olla vuorovaikutuksessa virtuaalisten ominaisuuksien ja esineiden kanssa. Virtuaalitodellisuus laitteet tyypillisesti hyödyntävät päähän asetettavaa näyttöä, mutta jotkut laitteet hyödyntävät useita isoja näyttöjä.

Virtuaalitodellisuus teknologia on kaikin puolin viihdyttävä keksintö, joka on kuitenkin vasta nyt löytämässä paikkansa markkinoilla. Laitteet ovat edelleen kuitenkin melko kalliita, mikä on hidastanut teknologian laajempaa käyttöönottoa kuluttajien keskuudessa. VR-erikoislasit maksavat esimerkiksi jopa yli 500 euroa ja virtuaalitodellisuus peliohjelmia pyörittävä tietokoneet tuhansia euroja. Tavalliselle kuluttajalle on kuitenkin tarjolla huomattavasti halvempia vaihtoehtoja, mutta niiden tarjoama laatu ei ole läheskään yhtä hyvä.

Virtuaalisen todellisuuden käyttötarkoitukset

Virtuaalista todellisuutta käytetään eniten erilaisia viihdekäyttötarkoituksia varten, kuten videopelejä ja 3D elokuvia varten. Peliyhtiöt julkaisivat kuluttajille tarkoitettuja virtuaalitodellisuus laitteita jo 90-luvun puolivälissä. Kunnon kaupalliset laitteet tulivat markkinoille kuitenkin vasta 2010 luvun alussa Oculus Riftin toimesta. Sen jälkeen myös monet muut peliyhtiöt ovat alkaneet valmistamaan kaupallisia virtuaalitodellisuus laitteita. Virtuaalitodellisuus laitteita on myös käytetty urheilutapahtumia, pornoa, taidetta, musiikkivideoita ja lyhyitä elokuvia varten. Lisäksi vuodesta 2015 lähtien myös huvipuistot ovat alkaneet hyödyntämään virtuaalitodellisuus teknologiaa niiden tarjoamissa mukaansatempaavissa oikean elämänkaltaisissa kokemuksissa.

Virtuaalitodellisuus pelaaminen

Mitä sanoisit, jos voisit ampua vihollisia konekiväärillä, kokea Manhattanin helikopterin kyydistä tai ratkoa erilaisia pulmia virtuaalitodellisuudessa? VR-teknologia tuo uusia apuvälineitä niin tulevaisuuden työelämään, koulutukseen ja harjoitteluun, kuin myös pelaamiseen. Virtuaalista todellisuutta ei olla kehitetty pelkästään pelaajia ja viihdeteollisuutta varten, vaikka peliala onkin valtava toimiala. Asettaakseni perspektiiviin kuinka valtava ala peliteollisuus todella on, sen maailmanlaajuinen liikevaihto oli viime vuonna yli 100 miljardia euroa. Suomalaisen pelialan osuus tästä liikevaihdosta viime vuonna oli 2,3 miljardia euroa. Vaikka kuitenkin vielä tällä hetkellä perinteinen tietokone- ja konsolipelaaminen ovat suosituinta peliteknologiaa, VR-pelien osuus kasvaa koko ajan vuosi vuodelta ja voi olla, että VR-pelit ohittavat perinteiset pelit liikevaihdollaan lähitulevaisuudessa.

Vaikka peliala onkin pääasiassa hyödyntänyt VR-teknologiaa tähän mennessä, monet muutkin toimialat ovat alkaneet hyödyntämään virtuaalista todellisuutta. VR-teknologiaa voidaan hyödyntää muun muassa seuraavilla tavoilla:

  • Arkkitehdit voivat teknologian avulla näyttää asiakkaille millainen rakennus tai puisto on.
  • Insinöörit voivat etäopastamalla auttaa laitteiden korjaamisessa.
  • Klaustrofobinen ihminen voi saada siedätyshoitoa turvallisessa ympäristössä pelkoihin.
  • Palomiehet voivat mallintaa pelastusharjoituksia virtuaalisen todellisuuden avulla.
  • Poliisit voivat helpottaa rikoksien ratkaisemista VR-teknologian avulla.
  • Yksinäiset ihmiset voivat tavata muita ihmisiä virtuaalitodellisuudessa

Virtuaalitodellisuus pelaamisen tulevaisuus

Virtuaalitodellisuudet paranevat nopeaa tahtia koneiden ja kameroiden laskentatehon parantuessa ja uusien kaupallisten valmistajien tullessa markkinoille. Varma signaali teknologian leviämisestä tavallisten kuluttajien käyttöön on Sonyn PlayStationin osallistuminen uusiin markkinoihin: Sony oli maaliskuussa nimittäin myynyt jo 4,2 miljoonaa kappaletta omaa VR-laitettaan.

Tarinankerronnan, pelimekaniikan ja hyötykäytön suhteen VR-pelit ja -ympäristöt ovat kuitenkin vasta lapsenkengissä. Vuoristoradat ja erilaiset pelit ovat ilmeisimpiä virtuaalitodellisuussovelluksia, mutta kiinnostavia kokeiluja on tehty muun muassa uudenlaisen tarinankerronnan suuntaan esimerkiksi viemällä virtuaalitodellisuuden avulla ihmisiä maailman kriisialueille tai antamalla heille interaktiivinen rooli osana elokuvamaista peliä. Tulevaisuudessa VR:n potentiaalia tullaan luultavasti hyödyntämään entistä laajemmin ja vapaammin pelattavissa peleissä. Laitteiden koko ja johtojen vaikutus pelikokemukseen tulevat luultavasti myös vähenemään teknologisen kehityksen myötä ja elokuvateollisuus tulee löytämään uusia tarinankerronnan tapoja. Se mitä tulee tapahtumaan sitten, kun VR lyö kättä AR:n eli lisätyn todellisuuden (augmented reality) kanssa ei kukaan tiedä varmaksi. Mutta on spekuloitu, että sen seurauksena tulee syntymään uusia holistisia elämyksiä esimerkiksi verkkokaupan syrjäyttämiin hylättyihin ostoskeskuksiin. Jo nyt virtuaalipelaaminen on ottanut oman paikkansa elämyksiä tarjoavissa ostoskeskuksissa.

Vaikka toistaiseksi harvalla kuluttajalla on mieltä tai varaa maksaa erilaisista VR-laitteista, on selvää, että virtuaalitodellisuus laitteiden tullessa entistä edullisemmiksi yhä useampi ihminen haluaa hankkia sellaisen itselleen. Mutta jos sinä et ole vielä valmis haaskaamaan virtuaalitodellisuus pelaamisen tuhansia euroja, voit pelata suomi kasino sivustolla erilaisia viihdyttäviä pelejä täysin ilmaiseksi. Internetin pelisivustojenkin peleistä on tullut ajan myötä yhä todellisempia ja jännittäviä ja voi olla, että jonain päivänä niitäkin voi vielä pelata virtuaali todellisuudessa.

Pelikaista.fi

Pelaamisen ohella luomme peliaiheisia uutisia, arvosteluita ja blogeja yhteisömme jäsenten sekä itsemme iloksi. Jos haluat auttaa Pelikaistaa kasvamaan, liity mukaan vaikkapa kirjoittajien remmiin! Lue lisää..

WordPress Lightbox Plugin