Facebookin uusi pelisovellus haastaa Twitchin ja YouTuben

Nettipelejä harrastavat ovat kenties jo kuulleetkin, että Facebookin uusi pelisovellus on nyt julkaistu Android-alustalla — reilusti ennen alun perin kesäkuussa kaavailtua julkaisuajankohtaa. Kyseessä on maksuton sovellus, joka on tällä hetkellä saatavilla ainoastaan Googlen Play kaupassa. Sen uskotaan tulevan ladattavaksi myös iOS-alustalle heti, kun Apple näyttää tuotteelle vihreää valoa. Tämä uusi sosiaalisen elementin sisältävä pelialusta on yksi Facebookin tämän hetken kunnianhimoisimmista projekteista. Yli 2,5 miljardia käyttäjää puoleensa vetävällä Facebookilla on ollut viime vuosina vaikeuksia, mutta Gaming-sovelluksen uskotaan avaavan uusia mahdollisuuksia.

Sovelluksesta löytyvän Go Live -suoratoistotoiminnon suurimpia kilpailijoita ovat muun muassa Twitch, YouTube ja Valven Steam, joten markkinaosuuden valloittaminen ei ole Facebookin kaltaiselle sosiaalisen median jättiläisellekään mikään helppo tehtävä. Facebookilta löytyy jo ennestään valtava live-alusta, mutta Go Liven myötä käyttäjät pääsevät nyt vihdoin jakamaan pelistriiminsä suoraan Facebook-sivullaan. Juuri livestriimaus on tämän uuden sovelluksen tärkein ominaisuus, mutta lisäksi sovelluksen kautta voi tarkastella kavereiden pelejä ja myös chattailla pelaamisen lomassa. Pelialustalla käyttäjä voi julkaista pelinsä suorana striiminä omalla Facebook-sivullaan siten, että sisältöä voivat katsella sekä sovelluksen käyttäjät että sellaisetkin henkilöt, joilla sovellusta ei ole.

Pelisovellus on pitkän kehitystyön tulos

Facebookin Gaming-sovelluksen kehityspäällikkönä toimiva Fidji Simo kertoi hiljattain Times-lehden haastattelussa, että Facebook pyrkii tällä hetkellä panostamaan aivan erityisesti pelaamiseen. Nykyään pelaaminen on kaikkea muuta kuin passiivista ajanvietettä — se on interaktiivista viihdettä, joka yhdistää ihmisiä ympäri maailmaa. Pelien suoratoisto eli striimaaminen on juuri nyt äärettömän suosittua. Elektronista urheilua striimataan netin suoratoistopalveluissa valtavasti: jo pelkästään Twitchissä maaliskuun aikana sisältöä katsottiin yli 1,2 miljoonan tunnin verran.

Call of Dutyn ja Counter-Striken kaltaisten suosittujen e-urheilulajien lisäksi myös kasinopelit ovat suosittuja striimauskohteita. Nettikasinolla pelattava blackjack-korttipeli ja pokerin eri variaatiot ovat kasinopeleistä tämän hetken seuratuimpia suoratoistopalveluissa. Moni innostuukin nettikasinolla pelattuaan striimaamaan pelejään myös muiden nähtäville. Blackjackia voi pelata myös livejakajien eli oikeiden ihmisten kanssa videokuvan välityksellä.

Facebook janoaa luonnollisesti omaa osaansa tästä valtavasta potentiaalista, eikä sillä ole missään nimessä aikomusta jäädä varjoon. Facebookin uusi pelisovellus onkin pitkällisen kehitystyön tulos, jonka tavoitteena on tarjota pelaajille toivottua sisältöä. Sitä on testattu yli puolitoista vuotta eri markkinoilla, kuten Kaakkois-Aasiassa ja Latinalaisessa Amerikassa. Pelialusta julkaistaan ilman mainoksia, mutta Facebook on kertonut aikovansa periä komissiota ”tähdistä” eli lahjoituksista, joita katsojat voivat lähettää striimaajille hiukan samaan tapaan kuin Twitchin ”bitsejä”.

Aihetta kritiikkiin, mutta toisaalta myös rutkasti potentiaalia

Heti ensimetreillä Facebookin Gaming-sovellus on kuitenkin saanut osakseen myös kritiikkiä. Se yrittää kömpelösti olla tuote, joka vetoaa sekä e-urheilua Twitchissä seuraaviin ja leppoisampaa menoa sanapelien parissa kaipaaviin käyttäjiin. Yli vuosikymmenen ajan Facebook tunnettiin yksinomaan rennoista Farmvillen kaltaisista peleistä, joten uusi aluevaltaus kovemman luokan pelaajien huomion herättämiseksi on epäilemättä suuri pala purtavaski. Twitchin johtoasema pelistriimauksen saralla on tällä hetkellä niin suvereeni, että sitä on vaikea horjuttaa.

Facebookin pelialusta ei kuitenkaan ole missään nimessä tuhoon tuomittu hanke. Sovelluksen julkaisun myötä Facebook havittelee suurempaa jalansijaa mobiilipelimarkkinoilta, jotka ovat jääneet hieman vähemmälle huomiolle sen suurimpien kilpailijoiden, kuten Twitchin ja Mixerin tarjonnassa. Facebookilla on jo valmiiksi valtava mobiilikäyttäjien joukko, johon pelisovelluksen tarjoamat mahdollisuudet varmasti vetoavat.

Pelikeskeisempi sosiaalinen media 

Uuden sovelluksen myötä perinteisesti hyvin yksinkertaisiin peleihin, kuten erilaisiin sanapeleihin ja Candy Crash Saga -tyyppisiin minipeleihin keskittynyt Facebook on ottanut merkittävän askeleen kohti pelikeskeisempää sosiaalista mediaa. Jää nähtäväksi, kuinka Twitchiä tai YouTubea muistuttavan pelialustan tuominen Facebook-käyttäjien iloksi lopulta onnistuu. Vaikka Facebook on vuosikymmenen saatossa onnistunut julkaisemaan lukemattomia menestyksekkäitä toimintoja, on joukkoon mahtunut myös floppeja. 

On selvää, että käyttäjät etsivät netissä jatkuvasti uutta sisältöä ja sosiaalisen kanssakäymisen muotoja. Livestriimauksen ja pelien valtava suosio on saanut aikaan selkeästi uudenlaista vipinää Facebookin kehitystiimissä. Pelialustan lisääminen Facebookin jo muutenkin kattavaan tarjontaan on ilmiselvä peliliike, jolla Facebook pyrkii kalastelemaan aivan uudenlaista käyttäjäkuntaa. Tässä vaiheessa ei kuitenkaan ole aivan varmaa, keihin tuote tulee loppujen lopuksi vetoamaan.

Pelikaista.fi

Pelaamisen ohella luomme peliaiheisia uutisia, arvosteluita ja blogeja yhteisömme jäsenten sekä itsemme iloksi. Jos haluat auttaa Pelikaistaa kasvamaan, liity mukaan vaikkapa kirjoittajien remmiin! Lue lisää..

WordPress Lightbox Plugin