Battlefield 6 on julkaistu

Battlefield 6 on julkaistu

Tässä sitä taas ollaan! Miltei 20 vuotta on bäfää pelailtu ja edelleen uuden pelin julkaisu on yhtä jännittävää. Jännitys ei aiheudu niinkään mahdollisista uusista ominaisuuksista vaan enemmän jännittää tuleeko pelistä yhtään mitään.

24.7.2025 Battlefield Studios rikkoi radiohiljaisuuden ja pamautti eetteriin Battlefield 6 julkistustrailerin. Kyseessä on perinteinen elokuvallinen valmiiksi renderöity toimintapläjäys, mutta se on aika hyvä sellainen. Trailerissa on vähän tarinan tynkää ja musiikkia myöten asiaan on panostettu kunnolla. Tapahtumien taustalla raikaa Bob Dylanin Masters of War, johon on taidokkaasti miksattu mukaan bäfän tunnari.

Takaisin juurille – taas kerran

Viimeisten kahden Battlefieldin (BF2042 ja BFV) julkistuksessa on hehkutettu paluuta takaisin sinne, missä Battlefield oli hyvä. Battlefield 6 ei ole poikkeus ja taas kerran ollaan palaamassa Battlefieldin kulta-aikaan. Julkisuudessakin on mainittu, että uuden BF6 pelin esikuvana on ollut BF3.

Tällä kertaa on ainakin puitteet kunnossa perinteisemmän pelin aikaansaamiseksi. Olemme palaamassa samaan moderniin sodankäyntiin, joka tuli tutuksi jo BF3 ja BF4 peleissä. Kaikkien iloksi BF2042 spesialisti sekoilut ovat historiaa ja BF:ssa saamme takaisin perinteiset aselajit: Assout, Support, Scout ja Engineer. Aselajikohtaisten asetyyyppien puuttuminen on herättänyt vahvoja reaktioita bäfä yhteisössä. Perinteisessä bäfässä tietyt asetyypit on lukittu tietylle aselajille. Esimerkiksi haulikot oli satavilla vain Engineer aselajille. Pre-alpha versiossa kaikki aseet ovat kaikkien aselajien käytössä, joka bäfä puristien mielestä on huutava vääryys. Dice on kuullut pelaajia ja harkitsee perinteistä aselajikohtaista aseiden lukitsemista, mutta lopullista päätöstä ei ole vielä tehty.

Tällä hetkellä näyttäisi siltä, että myös massiivisista 128 pelaajan matseista on luovuttu ja siirrytään takaisin maksimissaan 64 pelaajan matseihin. Varmasti mukana on myös pienempiä pelimuotoja ja pelivariaatioita, kuten 32 tai 24 pelaajan pelejä.

BF Labs

Perinteistä poiketen uuden Battlefieldin kehitystä ei ole tehty täysin pimennossa. Jo alkukesästä DICE julkaisi BF Labs testaus alustan, jossa pelaajia otetaan mukaan testaamaan peliä jo sen kehitysvaiheessa. Vastaavan kaltaisia, vaikkakin eri nimisiä, alustoja, on ollut aikaisemminkin – tai ainakin pelaajat ovat voineet rekisteröityä erilaisiin kehitys ohjelmiin, mutta koskaan aikaisemmin ainakaan allekirjoittanut ei ole päässyt mukaan minkäänlaisiin aktiviteetteihin ohjelman puitteissa.

Olin melkoisen yllättynyt, kun sain toukokuussa kutsun Battlefield Labs pelitestiin. Pääsin kokeilemaan pelin pre-alpha versiota muutamassa pelimuodossa yhdellä kartalla. Peli oli selkeästi keskeneräinen ja monin paikoin käyttöliittymä oli hyvin vaillinainen, mutta itse peli oli oli ihan pelattavassa kunnossa. Muutaman kierroksen jälkeen peli tuntui aivan BF4-remakelta – joka on siis ehdottomasti hyvä asia! Lentohärveleitä ei kartalla näkynyt, mutta inffinä ja tankin puikoissa pääsi kokemaan nostalgista bäfä fiilistä.

Pelitestiin varattu paikkani oli vain 24h mittainen ja harmillisesti olin juuri testiviikonlopun kesämökillä, mutta ehdin juuri ennen testijakson päättymistä pelin ääreen sunnuntai-iltana. Minun oli tarkoitus kokeilla peliä pari tuntia ennen nukkumaanmenoa, koska maanantaina oli kuitenkin työpäivä. Niinhän siinä sitten kävi, että taisin kuusi tuntia taistella enkä edes huomannut ajan kulua. Olisin varmaan pidempäänkin pelannut, mutta siinä neljän jälkeen yöllä alkoivat palvelimet tyhjentyä eikä pelaajia ollut enää riittävästi kierroksen käynnistymiseen.

Jo pre-alpha versiossa oli mukana paljon erilaisia aseita. Jokaisessa aseluokassa oli paljon vaihtoehtoja ja jokaisen aseen ominaisuuksia pystyi vielä säätämään erilaisilla lisäosilla. Kuulostaako tutulta? Jos olet pelannut vanhempia pelisarjan pelejä pitäisi tämän olla tuttua kauraa BF4:sta. Aseeseen voi laittaa kiinni vaimentimia, suuliekin piilottajia, erilaisia kahvoja ja tukkeja yms. Lisäosat vaikuttavat aseen käyttäytymiseen ja niillä voi mukavasti tuunata aseen ominaisuuksia omaan pelityyliin sopivaksi.

Markkinatalouden taistelukenttä

Pitkään aikaan uuden Battlefield pelin markkinointiin ole panostettu näin paljon. BF Labs on tuonut paljon positiivista näkyvyyttä ja pitkin kesää on pudoteltu erilaisia kiusoittelu videoita ja artikkeleita. Trailerin jälkeen on vielä heinäkuun 31. päivä luvassa moninpelin julkistustilaisuus.

Odotan mielenkiinnolla saammeko oikein kunnollisen julkistustilaisuuden BF1 tyyliin, vai joudummeko tyytymään muutamaan esirenderöityyn videoon. Olisi todella hieno saada vähän sisäpiirin haastatteluja ja avointa kommunikointia pelin tilasta ja tavoitteista. Tietysti haluaisin nähdä myös lisää pelikuvaa ja läpileikkauksia kartoista, ajoneuvoista, gadgeteista yms.

Oletan myös, että julkistustilaisuudesta ilmoitetaan ainakin pelin virallinen julkaisupäivä ja todennäkoisesti myös ennakkotilaus avataan. Ihme on jos ei myös betan ajankohtaa ilmoiteta – useinhan ennakkotilaajat pääsevät pelaamaan betaa tavallisia kuolevaisia aikaisemmin.

Vähän tietysti pelottaa pusketaanko peliä taas kerran liian aikaisin markkinoille. Keskeneräinen ja buginen peli aiheuttaa vain huonoa PR:ää ja myyntilukujen pienenemistä. Tämä olisi katastrofaalista erityisesti järjettömän kuuloiselle 100 miljoonan kappaleen myyntitavoitteelle, jonka Dice on itselleen asettanut. Tuo luku on melko utopistisen kuuloinen, varsinkin kun ottaa huomioon, että kaikkien aikojen eniten myynyt Battledield peli BF1 myi elinkaarensa aikana 25 miljoonaa kappaletta. Ihan vaan referenssinä: yli 100 miljoonan kappaleen myyntiin on päässyt vain muutama peli, esim. GTA 5 (215 miljoonaa) ja Minecraft (350 miljoonaa). Kaikkien aikojen eniten myyty CoD oli Balck Ops III, joka pääsi 43 miljoonan myyntiin. Täytyy sanoa, että on niillä kovat tavoitteet Battlefield Studioissa.

Positiivinen yllätys/Jälleen saatiin pettyä
(yliviivaa tarpeeton)

Battlefieldin polku on ollut viimevuodet kaikkea muuta kuin tasainen. Viimeisin BF2042 oli todellinen floppi ja vaikkei nuo historiaan sijoittuvat BF1 ja BFV mitään aivan surkeita olleet, niin kaukana ollaan BF3 ja BF4 ajan loistosta.

Tässä vaiheessa kaikki vaikuttaa tosi hyvältä ja pelistä on tulossa aivan mahtava – mutta vielä ei pelistä ole saatu kuin vähän esimakua ja sen todellinen karva paljastuu vasta kun sitä pääsee oikein kunnolla pelaamaan. Varmaan se ensimmäinen todellinen mittari on beta, joka voi olla lähempänä kuin uskotkaan.

Leave a Comment

Comments

No comments yet. Why don’t you start the discussion?

    Vastaa

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *