BlogitKebabKenraali

Fallout 76 B.E.T.A katsaus

[wonderplugin_video iframe=”https://www.youtube.com/watch?v=kGabOOUbIa0″ lightbox=1 lightboxsize=1 lightboxwidth=1280 lightboxheight=720 lightboxtitle=”Tuliko peloista totta ja Fallout 76 pettää pelisarjan fanin ?” lightboxgroup=”Fallout76″ lightboxshownavigation=1 showimage=”http://www.pelikaista.fi/wp-content/uploads/2018/11/taggart-fallout76-beta1.jpg” videowidth=1280 videoheight=720 keepaspectratio=1 autoplay=1 videocss=”position:relative;display:block;background-color:#000;overflow:hidden;max-width:100%;margin:0 auto;” playbutton=”http://www.pelikaista.fi/wp-content/plugins/wonderplugin-video-embed/engine/playvideo-64-64-0.png”]

 

Sota, sota ei koskaan muutu, mutta Bethesda muuttaa pelisarjan pitkät perinteet tuoden Fallout 76:n monipelattavaksi peliksi.

Löysin sittenkin aikaa Fallout 76 pelin Beeta versiolle, kun Bethesda onnekseni pidensi marraskuun ensimmäisen beeta jakson kellonaikoja aluksi ilmoitettua pidemmäksi. Syynä ilmeisesti se, että pelipalvelimet jouduttiin ajamaan alas ongelmien vuoksi.

Korjausten jälkeen beeta versio piti asentaa uudelleen ja sehän ei mikään pikku juttu kaikille ollutkaan.
Mutta onneksi oma yhteys toimi kohtuullisen nopeasti, joten massiiviset 49 gigatavua tuli suhteellisen hyvää tahtia valutettua koneelle.

No mitä sitten jäi pelin testaus ajasta käteen?

Lyhyt vastaus on se, että ilokseni oman ensimmäisen vajaan 5 tunnin pelaamisen jälkeen voin sanoa, että kyllä tämä näyttää ja tuntuu Fallout peililtä ja mikäli Fallout 4 on entuudestaan tuttu, niin samoilla linjoilla jatketaan.

Tosin tällä kertaa suurin mullistus onkin se, että tämä peli on monenpelattava ja vaatii aina toimivan internet yhteyden. Lisäksi kaikki vastaantulevat ihmiset ovatkin muita pelimaailmassa seikkailevia pelaajia. Mutta se ei onneksi muuta peliä pelkäksi pelaajien väliseksi deathmatch tappeluksi.
Pelimaailman perushirviöt ovat edelleen tuttua Fallout kuvastoa, tapettavaa on tarjolla mm. mutatointuneista eläimistä ghouleihin ja supermutantteihin.

Kuinka tarina etenee moninpelissä?

Fallout 4:ssa tarina eteni tehtävä kerrallaan keskusteltaessa ääninäyteltyjen NPC-hahmojen kanssa. Nämä keskustelut toivat peliin hieman vaihtelua ja pientä hengähdystaukoa taistelujen ja muun selviytymisen välissä. Nyt se on jäänyt historiaan, sillä ihmisrotuiset hahmot ovat poistettu ja tätä tyhjiötä täyttää oikeat pelaajat.

Koska muista osista tuttuja NPC -hahmoja pelissä ei ole, niin pelin tarinaa eteenpäin vieviä tehtäviä saadaan pääsääntöisesti pelkkänä audiona tai teksteinä.
Tämä muutos tuo mukanaan seuraavan ongelman, jos et ole aiemmissa Fallout -peleissä kovinkaan ahkerasti lukenut terminaalien tekstejä, kirjoja tai kuunellut kerättyjä äänitteitä, ja teet Fallout 76:ssa samoin, niin tulet tämän pelin parissa menettämään suuren osan tarinasta.

Yhteistyössä on voimaa.

En sen tarkemmin selvittänyt miten kaverijärjestelmä pelissä toimii, mutta käsittääkseni tiimissäsi voi olla yhteensä 4 pelaajaa yhtäaikaisesti ja samassa instanssissa on vain tietty määrä ihmispelaajia, sillä maailman lopun aikoja pelissähän eletään.

Näihin muihin ihmispelaajiin törmää aika ajoin ja nämä voi joko kokonaan jättää huomioimatta tai sitten alkaa tekemään heidän kanssa yhteistyötä.  Toki voit yrittää haastaa heitä myös taisteluun kanssasi, mutta toisen pelaajan tuleen on vastattava ennen kuin koston kierre alkaa. Siinä mielessä PVP on toteutettu järkevästi. Itse en nyt lähtenyt puukkohiippasille kenenkään kanssa, vaan keskityin enemmänkin yhteistyöhön. Peliin on itseasiassa tuotu myös mmo -peleistä tuttuja elementtejä, kuten esimerkiksi yleiset eventit, jotka suurimmaksi osaksi kannustaa pelaajia toimimaan yhdessä.

Nyt myös Fallouteista tutun Hard Core -selviytymispeli muodon ominaisuuksia on sisällytetty Fallout 76:een, eli pitää myös huolehtia että hahmosi on saanut tarpeeksi syötyä ja että hänellä ei ole jano. Onneksi tämä hoituu perus pelaamisen temmellyksessä, ruoka ja juoma tuotteita kun on mukavasti tarjolla, jonka lisäksi niitä voi myös itse kokkailla.

Craftaus ja hahmonkehitys

Craftaaminen oli käytännössä samaa kuin aikaisemminkin, jos Fallout 4 on pelinä tuttu. Mukana olevia aseita ja panssareiden korjaamisen lisäksi pystyy parantamaan ja näihin toimintoihin tarvitaan raaka-aineita, joita saa kätevästi hajoittamalla aseistusta ja panssareita. Tämän lisäksi raaka-aineita löytyy keräämällä/hajoittamalla erillaisia roinia pitkin maailmaa ja näitä tarvitaan myös oman mukana kulkevan tukikohdan rakentamiseen. Esineiden purku ja aseiden, ammusten sekä varusteiden tekeminen tai muokkaaminen onnistuu niille tarkoitetuilla työpisteillä.

Hahmoa kehitetään hahmokorteilla, joita ansaitaan tehtäviä tekemällä ja hahmon tason nousujen yhteydessä. Hahmokortit korvaavat osittain Fallout 4 pelistä tutun perk systeemin, jossa kortit parantavat hahmosi tiettyjä ominaisuuksia ja näitä saadaan avaamalla kortitpaketteja. Itsessään näitä hahmoa parantavia kortteja ei käsittääkseni pysty oikealla rahalla ostaa, vaan ne on ansaittava pelaamalla

Itse en 5 tunnin pelisessiossani aikana käyttänyt kovinkaan paljon aikaa hahmon kehittämiseen korteilla vaan lätkäisin ne pikaisesti jonnekkin ja onneksi näitä pystyy kyllä muokkaamaan myöhemmässä vaiheessa uuteen uskoon. Lisäksi pystyt jakamaan osan perk korteista tiimi kavereidensi kanssa kun olette pelaamassa samalla palvelimella yhtäaikaa.

Onko Fallout 76 liian helppo?

Kun pelissä ennemmin tai myöhemmin kuolo korjaa, on pelaajan mahdollista valita kartalta paikka, josta pääsee peliään jatkamaan. Voit joko jättää paikalle putoavat materiaalit, joita tarvitaan craftaamiseen sekä tavaroiden luomiseen/korjaamiseen että tukikohtasi rakennus raaka-aineiksi tai voit lähteä niitä noutamaan kuolin paikastasi. Eli siinä mielessä peli rankaisee pelaajaa tai oikeastaan vain muistuttaa olemaan seuraavalla kerralla varovaisempi. Pystyt kuitenkin jälkeenpäin hakemaan kuoleman yhteydessä kadonneet tavarat, ellet sitten kuollut toisen pelaajan luoteihin. Tosin voit kuolleista noususikin jälkeen käydä taisteluun kadonneen omaisuutesi puolesta.

Itse en B.E.T.A version pelaamisen aikana onnistunut vielä kuolemaan, vaikka välillä käytiinkin lähellä. Luultavammin tietyillä alueilla on sitten vaarallisempaa, mutta nyt ainakin vaikeusaste tuntui olevan kohdallaan. Verkkomoninpelejä ja varsinkin PVP -pelaamista vieroksuvana pelaajana olin kuitenkin kuin kotonani. Mikään osa-alue ei tuntunut pakkopullalta tai tuovan mitään suuria vihamielisiä tunteita pintaan. Viimeistään nyt olen tyytyväinen siihen, että en loppujen lopuksi mennytkään peruuttamaan pelin ennakkotilausta.

Spekulaatiota tulevasta

Fallout 76 tulevaisuus näyttää valoisalta ja peliin tulee lisäsisältöä ja näitä luvataan parhaillaan ilmaisiksi. Pelissä pystyy käyttämään oikeaa rahaa, mutta ainakin toistaiseksi ne ovat puhtaasti kosmeettisia. Aika tulee näyttämään muuttuuko peliin julkaistava sisältö jossain vaiheessa maksulliseksi vai saako Bethesda pelistä riittävän tasaisen rahavirran, ettei vanhoilta käyttäjiltä tarvitse lähteä rahaa keräämään maksullisilla laajennuksilla?

Ehkäpä myöhemmin myös selviää, että onko Fallout pelien pelaaja yhteisö enemmän yhteistyöhön ja omaehtoiseen seikkailuun kartalla panostava vai tuleeko PVP sellaisesta tykkäämättömälle minkäänlaiseksi ongelmaksi. Nyt näyttää siltä että ei niinkään ja ylipäätään 5 tunnin beeta sessio sai minulta suurimmat pelot poistettua ja vaikuttaa siltä, että tätä tulee pelattua vähintään samalla intensiteetillä, kuin esimerkiksi Fallout 4:sta.

Se, että lähtisinkö suosittelemaan Fallout 76 peliä muille kuin Fallout pelisarjan ja erityisesti Fallout 4 pelin faneille on eri asia, mutta voin kyllä suositella peliä viiden tunnin pelaamisen jälkeen molemmille koulukunnille. Ehkä kutenkin vähemmän pelkille Battle Royle tai räiskintä peleistä tykkääville, sillä pelin tempo on enemmän tarinavetoisempaa ja rauhallisempaa.

Vastaa