BlogitRemos

Ensikosketus: ReCore

Syyskuu, oi syyskuu, on tuonut meille paljon uusia aiheita ja artikkeleita, mutta myös erään perin kummallisen pelin nimeltään ReCore.

Tosiaan, viime perjantaina 16.9.2016 ilmestyi Xbox One ja Windows (PC) alustoille Microsoft Studiosin julkaisema ja Comcept Inc. ja Armature Studion tekemä ReCore, joka on oman sukunsa ensimmäinen.
Huom! Tämä artikkeli ei ole arvostelu, vaan lyhyt katsaus lyhyen ensikosketuksen pohjalta. Alusta oli Xbox One.

Tosiaan, ReCore on täysin uusi peli, eikä se sijoitu mihinkään olemassa olevaan universumiin tai sarjaan. Rohkea rokan syö, voisi sanoa, kun pelialan jättiläinen ottaa riskejä, sillä sellainenhan ReCore on alusta asti ollut. Ennen ilmestymistään pelistä ei kukaan tiennyt mitään ja oletettu Xbox One exclusive (mikä tosiaan hieman näytti muuttuneen XBOX Play Anywhere ominaisuuksien jälkeen), kuin myös muut hypensä ansainneet tämän syksyn julkaisut taisivat syödä suurimmat odotukset ReCorelta pois ja hyvä niin. Hello Games voi varmasti kertoa miltä tuntuu liian suuren hypen käsitteleminen.

Pääsin itsekin kokeilemaan ystävättäreni ReCorea, en heti alusta, vaan siitä parin pelitunnin kohdilta ja on pakko myöntää että kokemus oli positiivinen. En väitä olleeni positiivisesti yllättynyt, sillä peli ei ollut mitenkään erityisen säväyttävä, mutta se tuntui ja näytti hyvältä. ReCore on tosiaan tasohyppely-seikkailu-toiminta peli. Juoni menee jotakuinkin siten, että pelin päähenkilö Joule Adams herää cryo-unestaan vieraalla planeetalla, missä vihaiset robotit ovat ottaneet vallan itsestään ja nyt terrorisoivat hiekan peittämää ”Far Eden” planeettaa. Ilmeisesti pelissä on tarkoitus käynnistää laite, minkä avulla planeetasta tehdään Maan kaltainen, mutta itse en tosiaan alkuvideoita tai introja ehtinyt nähdä.
En silti kokenut tietämättömyyteni juonta kohtaan ongelmalliseksi, sillä peli veti itseään sitkeästi eteenpäin riippumatta siitä, halusinko kiinnostua taustatarinasta vai en. Kentät koostuvat suurista hiekkatasangoista, joissa on mitä rakennelmia ja rakennuksia, ja mistä sitten pääsee sellaisiin ahtaisiin putkijuoksutehtäviin. Oli hauska huomata, että ReCoressa tosiaan on tasohyppelyominaisuuksia ja paljon etenemisestä riippui hyppyjen ajoituksista ja oikean hyppelyreitin valitsemisesta. Juuri näissä tasohyppelyosioissa mukaan liittyi myös reittivalinnan tärkeys. Hitaudesta ei sakotettu, mutta nopeasta toiminnasta putkijuoksutehtävissä sai lisäpisteitä ja tavaroita. Kun tähän liittää ReCoren taistelumekaniikan, mikä piti sisällään kunnioitettavan määrän hyppyjä, väistöjä, ampumatapoja ja oman pikkurobotin komentoja, niin olihan siinä jo ihan soppaa pelattavaksi! Oikeastaan minulle ainakin tuli sellainen mukava tunne ”pleikkarin” alkuajoilta PS1 ja PS2 konsoleiden ajalta, seikkailupelien uusretroa siis.

Pelin juoni ei tosiaan ollut mitenkään erityisen mielenkiintoinen tai originelli, eikä peli myöskään sijoittunut mitenkään erityisen uniikkiin maailmaan. Pelin päähenkilönä on neuvokas, kaunis ja vahva nainen, yllättäen. ReCoren äänimaailma oli varsin miellyttävä, joskin UI olisi voinut olla hieman selkeämpi ja ominaisuudet, kuten ”crafting”, selkeämmin esitelty pelaajalle. Itse nautin suunnattomasti pelin visuaalisesta tyylistä, mälsästä väriskaalasta (teräs ja hiekka) huolimatta se oli nokkela ja pirtsakka ja osasi korostaa asioita joilla oli väliä. Myös pelin hahmojen suunnittelu oli harmittoman hauskaa, mutta huoliteltua. Itse kiinnitin erityisesti huomiota päähenkilö Joulen exoskeletoniin/power armoriin, millä pystyi pyrähtämään lyhyitä matkoja eteenpäin niin ilmassa kuin maassakin ja mikä selkeästi antoi lisävoimia Joulelle.

Kaiken kaikkiaan ReCore tuntui sellaiselta kunnon vanhan liiton seikkailu-tasohyppelypeliltä, mutta myös haastavalta toimintapeliltä. Se oli miellyttävän näköinen ja kuuloinen ja vaikka juoni olikin aika perus skeidaa, niin kokonaisuus oli lupaavan ja houkuttavan tuntuinen. Lyhyen ensikosketuksen jälkeen minun on vain ja ainoastaan suositeltava peliä. Moni muu arvostelija on kuitenkin torpannut ReCoren täysin ja sen Metacritic arviot Xbox Onelle ja PC:lle ovat noin 60 pisteen paikkeilla. PCGamerin James Davenport antoi arvostelussaan 45/100, GamesRadarin Sam Prell 2/5, GameSpotin Tamoor Hussain 6/10, IGN:n Vince Ingenito 7.3/10 ja Polygonin Arthur Gies 6.5/10, myös Kotakun Stephen Totilo kirjoitti oman ei-mairittelevan arvostelunsa.
Moni huono arvostelu tuntuu kuitenkin käsittelevän pelin pitkiä lataustaukoja, kaatumisia ja muita vastaavia ongelmia, mitkä poistuvat kyllä patchien myötä.

ReCore on saatavilla Xbox Onelle ja Windows 10:lle Windows kaupan kautta, mutta ei Steamistä.

Remos

Arvostelija ja blogisti Pelikaistalla vuodesta 2015 lähtien. Osoitan erityistä kiinnostusta yksinpelejä ja arvosteluja kohtaan. Internetissä minut tunnistaa käyttäjämerkeistä Remos tai RemosPendragon.

Vastaa