Artikkeli

Vedonlyönti ja Eurheilunpelaaminen 2020-luvulla

Olet varmaan joskus lukenut, kuinka joku jalkapalloilija on vapaassa maalintekotilanteessa epäonnistunut aivan täysin, ja sen vuoksi peli on saattanut loppua yllättävään lopputulokseen. Tai Esports turnauksessa joukkue on pelannut aivan loistavasti ja voittanut ennalta suosikiksi asetetun joukkueen. Näiden tapahtumien vuoksi live vedonlyönti tuo oman mausteensa kaikenlaisen urheilun seurantaan, eikä se tarkoita, että pitäisi panostaa paljon. Jo parin euron panostus nostaa ottelun viimeisten minuuttien seuraamisen uudelle tasolle, on pelinä sitten perinteinen jalkapallo tai vaikkapa CS:GO Majoreiden loppuottelu.

Maailmalla ammattijoukkueet toimivat eri lajeissa yritysmäisesti. Joukkueille on johtajisto, markkinointi, analyytikot, fysioterapeutit yms. Jalkapallossa tämä kehitys on kestänyt jo yli 100 vuotta, mutta Esports lajeissa puhutaan vain muutamasta vuodesta- ja uusimmissa peleissä ja uusimmissa organisaatioissa vain parista vuodesta. Esimerkiksi Valorant peli tuli vasta lähiaikoina, ja heti otti osan ammattilaisista mm. CS:GO pelaajista, ja samalla perustettiin myös satoja uusia organisaatioita ympäri maailman. 2020-luvun pelaamista, sitä Esports nimenomaan on. Kuka muuten olisi aiemmin uskonut, että videopelejä pelaamalla voisi ansaita jopa miljoonia ja tehdä uransa pelaamalla pelejä.

Esports ei ole vain nuorten peli

Aikuiset ja vanhemmatkin pelaajat pelaavat Esports pelejä. Siitä on nimittäin jo noin 30 vuotta kun koteihin tuli kotitietokoneet ja konsolipelit, ja monet näiden pelien pelaajista pelaavat nykyäänkin. Ei ole mitenkään erikoista, että yli 50-vuotias pelaaja pelaa älypuhelimellaan League of Legends Wild Riftia tai PUBG mobilea. Myös Call of Duty mobile on yhtä lailla vanhempien kuin nuorempien pelaajien pelivalikoimissa – pelaaminen on hyväksyttyä nykyään kaikissa ikäryhmissä. Suomalaiset ovat innostuneet eurheilusta jo senkin vuoksi, että parikin eri suomalaista pelaajaa on voittanut sen isoimman rahapotin eli Dota2 The Internationalin mestaruuden. Viime kerralla suomalaiset eivät yltäneet voittoon saakka, sillä finaalin ja miljoonat eurot vei lopulta venäläinen Team Spirit.

Aikuisena pelatessa tulee vain entistä tärkeämmäksi huolehtia pelituolin ergonomiasta, sekä oman mahdollisen puolison huomioimisesta. Myös liikunta ja ruokailu ovat aikuisena huomattavasti tärkeämpiä kuin nuorempana, sillä aineenvaihdunta hidastuu ja ilman liikuntaa voi huomata keskivartaloon kertyvän pehmeämpää materiaalia, kuin ehkä haluaisi.

Onneksi nykyään pelien maailmassa on myös paljon sellaisia, joita voi pelata oman kumppanin kanssa. Eikä ole mitenkään mahdotonta, etteikö tulevina vuosina nähtäisi Niskasten kaltaisia sisaruspareja pelaamassa myös Esportsin huipulla – vaikkapa PUBG tyyppisessä battle royale pelin duokilpailuissa? Se saattaa nyt tuntua kaukaiselta tulevaisuudelta katsoessamme kuinka vähän naisia on päässyt pelaamaan aivan huipputasolle. Siinäkään ei valitettavasti ole kyse todellisen taidon puutteesta, vaan siinä, että yhä vielä Esports lajeissakin kuvitellaan, että pelaaminen ammattilaistasolla olisi vain miehille(?). Mutta vähitellen tämä tilanne tulee muuttumaan. Nyt ensiksi naisten omien Esports liigojen ja turnausten kautta, ja vähitellen kohti niitä sekajoukkueita – sillä miksei nainenkin voisi pelata bossia CS:GO pelissä? Live vedonlyönti sopii myös pariskunnan omaan sisäiseen kilpailuun – vai mikä olisi parempi kuin voittaa vedonlyönnissä, vaikka sellainen veto, ettei itse tarvitsisi hoitaa tiskejä kuukauteen? Tai jos sattuu häviämään niin asian voi nähdä, että mitä sitä ei oman rakkaansa eteen tekisin.

Metaverse ja pelaaminen

Jos olemmekin nyt tottuneet tähän pelitilanteeseen ja peleihin, mitä meillä on tarjolla, ovat uudet play-to-earn malliset pelit jo tulleet markkinoille ja paljon kohua on ilmassa jo tulevista metaversumin peleistä. Millaisia nuo internet 3.0:n pelit ovatkaan, niin paljon ainakin niihin liitetään lupauksia, mutta jotta ne olisivat joskus kaikkien pelattavissa, pitää sekä tekniikan että tietoverkkojen kehittyä entisestään, tai muuten nämä hienot virtuaalisessa maailmankaikkeudessa pelattavat pelit tulevat jäämään erillisten pelihuoneiden ja areenoiden peleiksi. Se että tulevaisuudessa peliyhtiöt maksaisivat siitä kun pelaat seuraavan Valorantin tai PUBG:n metaversen versiota, on mielenkiintoinen ajatus – tuleeko omalla pelihahmolle jonkun firman kuteet päälle, mitä korkeammalla tasolla itse pelaa, ja sitä kautta saa provikoita mainostajan maksuista pelaamisen mukaisesti.

2030-luvun pelaaminen

Nyt eletään vuotta 2022 ja uusia pelejä tulee liukuhihnalta ja monet menevät suoraan mobiilimaailmoihin. Mobiilipelaaminen on kasvussa myös Esportsin parissa, ja monista Esports rahapeleistä on jo markkinoilla mobiiliversio ja niillä pelataan jo isoista rahapoteistakin, mutta millaiseksi kaikki pelaaminen ehtii kehittyä 2020-luvun aikana? Muistele minkälaisia pelejä oli tarjolla 2014, ja mitä nyt on? Voisitko tähän peilaten miettiä yhtään, millaisia pelejä on vuonna 2030, tuskin. Odotellaan mitä aika meille tuo, ja jatketaan sillä välin pelaamista- itselläni on edessä jälleen uusi ilta COD Mobilen parissa.

Pelikaista.fi

Pelaamisen ohella luomme peliaiheisia uutisia, arvosteluita ja blogeja yhteisömme jäsenten sekä itsemme iloksi. Jos haluat auttaa Pelikaistaa kasvamaan, liity mukaan vaikkapa kirjoittajien remmiin! Lue lisää..