Pilvipelaaminen – onko se oikeasti tulevaisuuden pelitapa vai vain suurta hypetystä?

Mobiiliteknologian uusin tuotos on pilvipelaaminen, joka on suunniteltu parempaa pelikokemusta varten. Siinä pelaajan ei tarvitse ostaa laitteistoa, vaan hän voi pelata pilvipalvelimen kautta, joka toimii kuten pelikonsoli tai tietokone. Se varastoi ja prosessoi pelitiedostoja ja lähettää sen huippunopealla yhteydellä pelaajan puhelimeen, konsoliin, tai tietokoneelle.

Pelaaja tarvitsee pilvipelaamista varten ainoastaan vakaan ja mahdollisimman nopean internetyhteyden. Pelaamisen voi tällöin aloittaa melkein missä vain, ilman suurempia laitteistovaatimuksia. Pilvipelaamisen käsite on ollut monen suuren peli- ja laitevalmistajan suunnittelupöydällä.

Suuret alan toimijat, kuten Google (Stadia), Microsoft (xCloud), NVIDIA ja kiinalainen Tencent ovat kaikki tehneet ensimmäiset siirtonsa pilvipelaamisen suuntaan. Pilvipelaaminen ei kuitenkaan käytännössä ole välttämättä niin hyvä vaihtoehto kuin se paperilla kuulostaa, seuraavaksi tutustumme sen haasteisiin.

Monet pelaajat eivät suosi pilvipelaamista

Pilvipelaamisen haasteet vaikuttavat niin ylläpitäjiin eli tuottajiin kuin pelaajiin. Tuottajan kannalta pilvipelaamisen varastoiminen ja tuottaminen on kallista, sen käyttäjillä pitää olla saatavilla vakaa ja supernopea nettiyhteys, jottei pelien kuvanlaatu putoaisi ja peleihin tulisi viiveitä. Lisäksi erilaisia pilvipelejä on saatavilla vielä hyvin rajoitetusti, toisin kuin suosittu ja monipuolisempi mobiilipelaaminen.

Yllä olevat ongelmat ovat kuitenkin sellaisia, jotka on pakko vain jollain tavalla saada lyötyä, koska pilvipelaamisen uskotaan olevan tulevaisuutta. Pelaajan kannalta katsoessa uuden pelitavan omaksuminen on vielä hitaampaa. Ensinnäkin pääsääntöisesti konsolilla tai tietokoneella pelaavalla on käytössään huikean tehokkaat pelikoneet, jotka pystyvät pyörittämään raskaitakin pelejä.

Pelatessa ei tällöin synny viivettä, joka on edelleen yksi suurimmista pilvipelaamisen ongelmista. Esimerkiksi Mortal Kombat 11:n pelaaminen XBoxilla on nopeampaa. Tällöin viive on 78 millisekuntia, mutta Googlen Stadialla se on 122 millisekuntia eli eroa on 44 millisekuntia – ja mittaustulos on saatu silloin, kun verkosto ei ole ruuhkautunut.

Viive huonontaa kuvanlaatua ja hidastaa reaktioita, joka on monesti erittäin tärkeää missä tahansa pelissä. Täten pelaajat eivät halua maksaa jostain, minkä he eivät usko olevan laadukasta. Pilvipelaamisessa pyydetään kuukausimaksuja, jolloin pelaaja saa käyttöönsä tietyn määrän serveriltä löytyviä pelejä.

Kuukausimaksun maksaminen ei kuitenkaan houkuttele, koska yksi tärkeä aspekti pelaamisessa on omistajuus. Monet suosituimmista peleistä kestävät kuukausia ja pilvipalvelimella ollessa, pelaaja ei koskaan tule näkemään tiedostoja tai yksinkertaisemmin: peli ei ole konkreettisesti saatavilla.

Se voi huonommassa tapauksessa tarkoittaa pelaajan kannalta sitä, että yhtäkkiä palveluntarjoja voi poistaa tiettyjä pelejä valikoimistaan eikä pelaaja enää pääse siihen käsiksi. Samalla hän menetti viikkojen, ehkä kuukausien, saavutukset. Tätä riskiä monet eivät ole valmiita ottamaan.

Pilvipelaamisen kohdeyleisö löytyy enemmänkin mobiilipelaajista

Mobiilipelaajat eroavat kuitenkin perinteisistä konsolipelaajista, koska he eivät ole niin kilpailuhenkisiä, vaan monesti mobiilipelaaminen on vain hauskaa ajanvietettä. Mobiilipelejäkin on nykyään jo huomattavasti laajemmalla skaalalla kuin konsolipelejä, joista niistäkin on tehty mobiilipeliversioita.

Unsplash

Perinteisten videopelien rinnalla puhelimella voidaan pelata muun muassa kasuaalisia pelejä, ongelmanratkaisuja, sudokua, ristikoita tai rahapelaamista. Jopa uudet verkossa operoivat vedonlyöntisivustot ovat optimoituja mobiilipelaamiseen ja tarjoavat sujuvan vedonlyöntikokemuksen, johon on voitu sivutoimena lisätä myös kasinopelaamista.

Valmistajan kannalta mobiilipelien tuottaminen on haastavaa. Niiden täytyy olla yhteensopivia monien erilaisten käyttöjärjestelmien ja älylaitteiden kanssa, jonka lisäksi puhelimet itsessään asettavat tiettyjä rajoituksia pelien kokoon, toiminnoille ja grafiikoille. Mobiilipelit kuitenkin ovat suuresti nettipohjaisia, joka hyödyttää taas pilvipelaamista.

Pilvipelaamisella pystyttäisiin ohittamaan monet puhelimen asettamat rajoitukset esimerkiksi juuri käyttöjärjestelmän, prosessorin tai grafiikoiden suhteen. Puhelimesta löytyvä 4G- tai etenkin 5G-yhteys on riittävä lataamaan tiedostoja pilvipalvelimelta ja pyörittämään pelejä ruudulla pienellä viiveellä. Tähän tarvitaan vain tarpeeksi tehokkaita palvelimia.

Suurikokoiset pelitiedostot vievät lisäksi paljon tilaa puhelimen tai tabletin muistista, jota nykyään halutaan käyttää myös esimerkiksi videoiden tai valokuvien säilytykseen. Pilvipelit säilyvät palvelimelle eikä tiedostoja ladata puhelimelle.

Se on suuri helpotus monelle arkipelaajalle, jotka monesti joutuvat valitsemaan mitä peliä haluavat sillä hetkellä pelata ja poistaa muut puhelimelta tilanpuuteen takia. Täten pilvipelaamisesta voidaan leipoa jopa mobiilipelien tulevaisuuden pelastajaa. 

Pilvipelaaminen tulee olemaan pelien tulevaisuus – ei kuitenkaan odotetulla tavalla

Pelivalmistajat ovat keskittyneet tuottamaan pilvipelaamisen mahdollisuuksia etenkin konsolipelaajille, jotka eivät kuitenkaan ole juosseet pää kainalossa kokeilemaan tätä uutta palvelua. Sen sijaan heidän tulisikin siirtää katse kohti mobiilikäyttäjiä ja tarjota yhtä laajaa pelivalikoimaa suoraan älylaitteilla pelaaville, jotka ovat varsinkin Suomessa erittäin suuri ihmisryhmä.

Pelikokemus vapautuu pilvipalvelujen myötä, koska se ei ole sidottu paikkaan tai aikaan. Nämä ovat jo mobiilipelaajille tuttuja asioita. Tulevaisuuden pilvipelipalvelut tulisi monipuolistaa siten, että yhä useammalle pelitavalle löytyisi runsaasti vaihtoehtoja – ja se tulisi tehdä tietenkin pelivalmistajien kanssa. Se on kiistatta yksi haasteista, koska mobiilipelivalmistajia on tuhansia.

Lisäksi pilvipelaamisen täytyy onnistua korjaamaan omat sisäiset vikansa, joita ovat esimerkiksi viive pelaamisessa. Palvelimien turvallisuuden täytyy niin ikään olla huippuluokkaa, jotta nykyinen valveilla oleva pelaaja edes antaisi luvan henkilötietojensa tallettamiseen sen palveluun. Se voidaan hoitaa yhteistyössä pilvipalveluja tarjoavien yritysten kanssa.

Pelikaista.fi

Pelaamisen ohella luomme peliaiheisia uutisia, arvosteluita ja blogeja yhteisömme jäsenten sekä itsemme iloksi. Jos haluat auttaa Pelikaistaa kasvamaan, liity mukaan vaikkapa kirjoittajien remmiin! Lue lisää..

WordPress Lightbox Plugin