Artikkeli

Onko VR pelaamisen tulevaisuus?

VR-teknologia eli suomennettuna virtuaalinen todellisuus on kuohuttanut maailmaa nyt muutamien vuosien ajan. VR-teknologia on asia, mikä tulee mullistamaan maailmaa usealla eri saralla kun puhumme esimerkiksi terveydenhuollosta tai pelimaailmasta.

Keskitytään kuitenkin miettimään pelaamisen uusia ulottuvuuksia sekä sitä, mitä tämä uskomaton teknologia tulee meille vielä mahdollistamaan. Pelaajat ympäri maailman ovat jo hankkineet jos jonkin näköisiä VR-laseja ja ovat innoissaan niistä.

Hinnat tulevat kuitenkin olemaan tulevaisuudessa laseissa vielä alempana ja teknologia tulee yhä lähemmäksi myös tavallisten kuluttajien pelimaailmaan. Sen kanssa kannattaa kuitenkin olla tarkka ja huomioida ikäsuositukset tarkasti.

Arvo tulee nousemaan lähivuosina

Virtuaalitodellisuus eli VR on lähtenyt periaatteessa liikkeelle vain alkeellisesta ideasta, mutta muodostunut suureksi ja mullistavaksi teknologian lajiksi. Vuonna 2020 VR-pelaamisen arvoksi arvioitiin noin 1,1 miljardia dollaria.

Markkinat pauhaavatkin jo kuumina, mutta vuoteen 2024 mennessä sen odotetaan nousevan jopa 2,4 miljardiin. 

Pelit tulevat siis yleistymään sekä mullistamaan pelikenttää ja myös useat sijoittajat ympäri maailman uskovat tähän, minkä vuoksi teknologiaa on pystytty kehittämään jatkuvasti eteenpäin. Myös PokerStars hyödyntää VR:n upeaa teknologiaa joissain uusimmissa peleissään. Virtuaaliset pelipöydät ja pelikentät eri todellisuuksissa ovat tulevaisuuden teknologiaa mitä monen on vaikea uskoa.

Laitteistot muuttuvat tekniikan mukana

On ilmiselvää, että myöskin tämän hetken laitteistot tulevat kokemaan vielä huikean muodonmuutoksen. Materiaalit, ominaisuudet sekä tuntuma tulevat olemaan jotain ennennäkemätöntä.

On kuitenkin vaikea ennustaa tarkkaan sitä, mihin VR-teknologia on vetämässä suuntaviivojaan. Jotkut ovat puhuneet silmillä nähtävistä valikoista, joita pystyy koskettamaan sormillaan. Toiset taas ajattelevat sen olevan täysin tyhjä tausta, jolloin “oikeaa” todellisuutta ei näe läpi.

Jos olet päässyt kokeilemaan VR-laseja tai käsiin asetettuja hanskan tyyppisiä ohjaimia, eivät tulevaisuuden VR-tekniikka tule olemaan läheskään niin painavia. Erilaisia hiilikuitumateriaaleja ja muoveja kehitetään jatkuvasti laboratorioissa.

Pexels.com

Eri aistit osana todellisuutta

Kun kiipeää ylös vuoren päälle ja tähtää katseensa alaspäin, kokee todennäköisesti huimausta. Ja taas jos jokin suuri esine lentää kohti, tulee tarve väistää. Ja tämä voi olla vasta alkua.

VR-teknologiaan ollaan liittämässä näkökentän lisäksi lukuisia muita aistituntemuksia. Kokeita on tehty erilaisista tuoksuista sekä kosketuksista esimerkiksi erilaisten liivien ja hanskojen avulla. Esimerkiksi sotapelissä pelaaja voi tuntea pommin räjähtävän lähistöllä tai auton liikkeet sivulta sivulle.

Laitteisto näihin uskomattomiin kokemuksiin on koko ajan halvempaa ja yhä lähempänä tavallista kuluttajaa. Voi olla, että viiden vuoden päästä ne ovat arkipäiväämme. Sitä päivää odotellessa voimme vain haaveilla, ja hyvää kannattaakin odottaa.

Todellisuuksien kokonaisuus

Kun puhumme todellisuuksista, on niitä muutamia erilaisia. XR tarkoittaa laajennettua todellisuutta, mikä kattaa virtuaalitodellisuuden eli VR:n, lisätyn todellisuuden eli AR:n sekä MR:n, mikä puolestaan tarkoittaa sekoitettua todellisuutta.

Nämä kolme ovat suuntaviivoina tarjoamassa tulevaisuuden virtuaalitodellisuuden kokemusta, mikä tulee melko varmasti mullistamaan pelaamisen uusiin sfääreihin. Kun tähän yhdistämme tulevaisuuden vieläkin nopeammat verkot, on tulevaisuus VR:n suhteen valoisa. Voi olla, että pian kulutamme erilaisia VR-todellisuuksia samaa tahtia, mitä nyt käytämme suoratoistopalveluita.

Tämän lisäksi tekoäly eli AI antaa meille erilaisia virtuaalimaailmoja, joihin voimme mennä tutkimusmatkoille. Voi myös olla, että voimme pian pelata muiden realististen oloisten virtuaalihahmojen kanssa pelikentillämme, jolloin kokemuksesta tulee ennennäkemätön.

Oppiminen pelien kautta

Vaikka pelien kautta koettavat realistisen oloiset todellisuudet voivat tuntua jopa pelottavilta, kannattaa keskittyä niiden antamaan hyötyyn. Pian voimme oppia lukemattomia asioita entistä enemmän pelien kautta oppimalla. Erilaiset kogntiviisia taitoja kehittävät pelit sekä jopa kuntoa kasvattavat pelit ovat kehitteillä erilaisten StartUp-projektejen ja yrityksien muodossa.

Miltä kuulostaisi, että olisit oppinut ala-asteen Suomen historian kokeen asiat todellisuuden kautta, jossa historiaa käydään realististen kuvien sekä hauskan kertojan kautta? VR-pelit voivat tuoda uskomattomia saavutuksia, kun opimme niiden kautta mielenkiintoisella tavalla. Erilaisia VR-pukuja on jo koetettu Nasan käytössä ja niillä on todettu olevan paljon positiivisia vaikutuksia.

Pelaaminen tulee muuttumaan

Voimme siis oikeastaan todeta, että VR on osa pelaamisen tulevaisuutta toki myös muiden perinteisempien pelien rinnalla.

Ei kannata kuitenkaan ajatella VR-todellisuutta pelottavana asiana vaan tutustua aiheeseen mielenkiinnolla. Se tuo meille uusia mahdollisuuksia laajentaa eri repertuaarejamme sekä luomaan uskomattomia pelikokemuksia ympäri maailman.

Blaster280

Vanhanliiton pelaaja ja Sci-Fi elokuvien ja tv-sarjojen suurkuluttaja.