Artikkeli

Miten mobiilipelit kehittyvät vuonna 2023? 4 havaintoa

Mobiilipelit ovat ottaneet huimia kehitysharppauksia lähivuosien aikana. Ei ihmekään, sillä pelit ovat suosittuja kaiken ikäisten keskuudessa ympäri maailman. Peliala on kasvanut huimasti ja myös Suomesta tulee yhä enemmän uusia osaajia pelialalle.

Kehitys mobiilipeleissä etenee joka vuosi ja myös vuonna 2023 on tulossa uusia kehitysaskelia pelien parissa. Pelien kehittäjien on vaikea tietää etukäteen, mikä toimii ja mikä ei. Yhä tärkeämpää on niin sanottu pelien trendaaminen pelaajien keskuudessa.

1. Pelaajien mielenkiinnon säilyttäminen

Saamme ärsykkeitä joka puolelta päivittäin. Myös pelaajat odottavat uusista peleistä aina uudenlaisia niin sanottuja “kiksejä”, jotta pelaaminen pysyy mukavana ja yllätyksellisenä. Tämä on myös haaste pelien kehittäjille.

Vuonna 2023 pelimaailmassa täytyy huomioida yleisimmät syyt, miksi pelaajat lopettavat jonkin pelin pelaamisen. Yksi niistä on monimutkainen käytettävyys sovelluksessa tai virheet. Koska innostunut pelaaja yleensä pelaa samaa peliä pitkään – alkavat pienetkin virheet pelissä helposti rassaamaan hermoja.

Kehittäjien täytyy huomioida jatkuva pelin kehitysmahdollisuus sekä uusien “porkkanoiden” keksiminen, jotta pelaajat jäävät pelaamaan peliä pitkäksi aikaa. Lisäksi ilmainen käyttö vastaan maksullinen käyttö tai maksulliset lisäosat mietityttävät aina pelien mahdollisuuksia.

2. Pelaajien analysointi

Vaikka emme aina haluaisi kuulla sitä, ovat käyttäjien analysointi yksi suurimmista asioista varsinkin pelien kehittäjien saralla. Olit sitten käymässä ruokakaupassa, lelukaupassa tai verkkosivuilla – sinusta jää aina jälki. Tottakai myös verkkosivujen, pelien ja myymälöiden analytiikka arvioi kaikkia tekemisiäsi datan perusteella, mitä sinusta saa kerättyä.

Mobiilipelialalla tämä korostuu entisestään ja näiden haasteiden voittamiseksi on pelinkehittäjien sisäistettävä kohderyhmä sekä luotava erilaisia palkinto-ohjelmia käyttäjiensä säilyttämiseksi ja mielenkiinnon herättämiseksi. Myös suomalaiset rahapelit käyttävät tätä samaa taktiikkaa, kuten kaikki muutkin pelien kehittäjät. Pelaajien analysoinnista tulee olemaan yhä enemmän hyötyä vuonna 2023, sillä analysoinnin automatisointi säästää aikaa ja vaivaa kaikilta osapuolilta.

3. Käyttäjäystävällisyys mobiilipelien keskiössä

Vaikka mobiilipeliä kehitettäisiin vuosikausia ja sen ominaisuudet sekä grafiikat olisivat huippuluokkaa, jää kaikki hieman varjoon jos peli ei ole käyttäjäystävällinen. Käyttäjäystävällisyys onkin vuoden 2023 yksi suurimmista ja tärkeimmistä teemoista mobiilipelien kehittämisen saralla, sillä siihen on alettu kiinnittämään yhä enemmän huomiota.

Aina monimutkaisin ei ole paras vaihtoehto, vaan monesti jopa tylsältäkin näyttävät tai kuulostavat ideat ovat voineet toimia paljon paremmin mobiilipeleissä, kuin liian tarkat grafiikat ja pienet fontit. Tämä korostuu varsinkin pieneltä kännykän ruudulta pelattaessa. 

4. Mobiilipelien markkinointi

Markkinointi on korostunut vuosi vuodelta kaikessa kaupallisessa ja se korostuu yhä enemmän mobiilipelien maailmassa myös vuonna 2023. Kilpailu on kovaa ja jyvät erotetaan akanoista. Monen pelin menestystarina alkaakin siitä, että sitä mainostetaan kaikilla mahdollisilla digitaalisilla kanavilla tai yhteistyökuvioiden merkeissä.

Myös optimointi sovelluskaupoissa korostuu vuosi vuodelta yhä enemmän, sillä pelejä on satoja erilaisia. Myös pelikokemuksia, videoita pelin pelaamisesta ja erilasiten yhteistöiden rakentaminen pitkällä tähtäimellä tulee olemaan entistä tärkeämpää vuoden 2023 mobiilipelimarkkinoilla.

Viime vuosien aikana ovat pelaajat lisääntyneet kaikista ikäryhmistä, jokaisen sukupuolen edutajista sekä kaikkialta maailmasta. Yhdysvaltalaisen tutkimuksen mukaan vuonna 2020 miehet pelasivat päivässä jopa 49,2 minuuttia ja naiset puolestaan 26,4 minuuttia. Tämä kertoo jo suuresta muutoksesta vuosien takaiseen.

Vuoden 2023 mobiilipelimarkkinat ovat valtavat

Kaikki maailman eniten tuottavat pelit, kuten League of Legends, Pokémon GO tai Fortnite sen tietävät, jää rahallinen tuotettavuus nykypäivänä sitoutumisen jalkoihin. Yhä tärkeämpää on “koukuttaa” pelaajat peliin niin sosiaalisesti, kuin emotionaalisesti.

Tällöin pelaajat ovat luonnollisesti halukkaampia kuluttamaan eli osallistumaan brändin aktivointiin. Tämä onkin yksi suurimmista ja tärkeimmistä huomioista mobiilipelialalla, joka tullaan näkemään vuoden 2023 pelien kehityksessä ja niiden julkaisuissa.

Kannattaa siis pitää silmät auki somessa, sillä uusista peleistä kuullaan paljon ensi vuoden puolella. Mobiilipelien kehitys ei ota päättyäkseen ja se on hieno suunta pelien tulevaisuudelle.

Blaster280

Vanhanliiton pelaaja ja Sci-Fi elokuvien ja tv-sarjojen suurkuluttaja.