Battlefield V – Yksityispalvelimet

Battlefield V on kahlannut syvissä vesissä. Peli alitti pessimistisimmätkin arviot myyntiluvuissa ja pelin ”kehitys” on vienyt sitä vain syvempiin vesiin. Juuri kun pinnan yläpuolelle jäi hädin tuskin yksi sierain tapahtui se mitä kukaan tosiuskovainen Bäfä pelaaja ei uskonut näkevänsä: Yksityispalvelimet tekevät paluun!

Vuokrapalvelinsysteemin laskeva trendi

Battlefield pelit ovat miltei koko olemassaolonsa ajan tarjonneet vuokra palvelimia yksityisten pelisessioiden tueksi. Yksityisillä palvelimilla sisällöntuottajat ovat tehneet testejään ja tutkineet pelimekaniikan saloja tai testanneet uusimpia aseita. Yksityispalvelimilla tuotettiin myös mitä mielikuvituksellisimpia elokuvakohtauksia ja lavastettuja tilanteita, joista tuotettiin eeppisiä videoita nettiin. Tärkein aspekti minulle on tietysti klaanitoiminta ja klaanien väliset sodat.

Aikaisemmista Battlefield peleistä tuttu vuokrasysteemi (RSP – Rental Server Program) on vuosien varrella kokenut kovaa kritiikkiä. Alunperin PC maailmassa vuokrapalvelimet olivat kolmannen osapuolen tuottamia pelipalvelimia, johon palvelun tarjoajat olivat rakentaneen näppäriä klaanitaisteluita tukevia ominaisuuksia, joita oli helppo hallita verkkokäyttöliittymällä. Vuokrapalvelimien joustavuus laski pelistä toiseen ja surkeus huipentui BF1 pelin ala-arvoiseen suoritukseen, jossa EA/DICE itse tarjosi palvelimet ja niiden avuttoman käyttöliittymän.

Voisin melkein vannoa, että Nokialta kenkää saaneet insinöörit siirtyivät länsinaapuriin koodaamaan vuokrapalvelimien käyttöliittymää, sillä yksinkertaisimmankin toimenpiteen tekeminen oli tehty monen valikon kautta äärimmäisen hankalaksi.

Vaikka moni luuli, että BF1 oli pohjanoteeraus, teki BFV asian vielä huonommin – palvelimia ei tullut ollenkaan, eikä EA/DICE osannut edes kertoa onko sellaisia suunnitteillakaan!

No More RSP

Dice julkaisi tänään virallisella Battlefield forumilla artikkelin, jossa kerrottiin, että RSP tulee sittenkin Battlefield V:hen, mutta se ei enää ole RSP. Vuokrapalvelimien sijaan DICE tarjoaa kaikille pelaajille ominaisuuden BFV peliin, jossa kuka hyvänsä voi perustaa yksityisen pelipalvelimen ja säätää suurta osaa sen ominaisuuksista. Käytännössä tämä on vähän kuin RSP, mutta parempi.

Parempaa Private Games:ssa ei ole pelkästään se, että se ei maksa mitään – tai ainakaan perustoiminnot ei maksa mitään, artikkelissa ei eritellä mahdollisia maksullisia toimintoja, siinä vain vihjataan että perustoiminnot evät maksa mitään. Maksuttomuuden lisäksi ainakin DICEn suunnitelmat kuulostavat siltä, että tällä kertaa yksityispelit tehdään oikein.

Yksityisen pelin voi tietysti käynnistää suoraan pelistä, mutta pelin käyttöliittymä on hyvin rajallinen ja yksinkertainen, koska se on tarkoitettu vain pelin käynnistämiseen. Dice lupailee, että uusia yksityispelejä voi käynnistää myös selainpohjaisesta palvelusta, joka tarkoittaa monipuolisen käyttöliittymän palvelimen hallintaan ja määrittelyyn. Monipuoliset valinnat voi myös tallentaa ja voit myöhemmmin pyöräyttää identtisen palvelimen pystyyn käden käänteessä lataamalla aikaisemmin talletetut palvelinasetukset.

Dicen listaama toiminnallisuusluettelo ensimmäisen vaiheen yksityispalvelimien toiminnoista on vakuuttava. Listalta löytyy kaikki tärkeimmät ominaisuudet ja mukana on kaikki mitä aina ennenkin: Palvelimen nimeäminen, karttojen ja pelimuotojen hallinta, pelaajien hallinta (kick, vip yms.) ja peliasetusten hallinta, jolla voidaan valita pelin yksityiskohtia, kuten Firendly Fire, tikettimäärät tai ajoneuvojen ja ukkojen spawnausajat. Kaiken tutun ja turvallisen lisäksi Dice on ehkä sittenkin kuunnellut pelikansaa, sillä lupausten listalla on myös monia jo vuosia vonguttuja ominaisuuksia, kuten aseiden, ajoneuvojen ja aselajien rajoitukset. Kilpapeleissä usein on ne kaikkein törkeimmät ylivoima-aseet kielletty erillisissä – pelin ulkopuolisissa – säännöissä. Aseita ei kuitenkaan fyysisesti voinut pelistä estää, niinpä useiden klaanimatsien jälkipyykkinä pestiin vielä pitkään pelin jälkeenkin ketkä käytti kiellettyjä aseita, kuinka paljon ja kuka oli ensin. Jos jatkossa kielletyt aseet voidaan poistaa pelistä kokonaan helpottuu monen yhteisöliigan adminien elämä huomattavasti – nimim. kokemusta on.

Mikä siinä maksoi

Yksityispalvelimet ovat siis ainakin pääpiirteittäin maksuttomia, mutta mikä siinä maksoi, kun tätä toiminnallisuutta aletaan suunnitella vasta nyt! Tiedotteessaan Dice lupailee yksityispelien tulevan ”kesän jälkeen” – edes vuotta ei määritelty, joka tarkoittaa käytännössä, ettei kukaan tiedä koska yksityispelit tulevat olemaan mahdollisia.

Jos uudet kyvykkyydet tulevat saataville vähän enemmän kesän jälkeen, eli myöhemmin syksyllä, ehtii BFV täyttää jo vuoden, ennen kuin aikaisemmin itsestään selvyytenä pidetty yksityispelimahdollisuus on pelissä. Onko se jo liian myöhäistä. Moni on jättänyt BFV pelin jo taakseen, eikä aio vilkuilla taakseen.

En usko, että yksityiset pelit pelastavat totaalisesti itsensä nurkkaan maalannutta Diceä. Homma toteutetaan niin nopeasti ja jo entuudestaan kuuluisalla surkealla laadulla, että todennäköisesti menee pitkälle ensivuoden puolelle, ennen kuin uusi palvelu toimii edes kohtalaisesti. Yksityispelit tulevat elvyttämään kuolontoreissaan olevan kilpapeli skenen, mutta nämä pelaajat ovat jo rahansa antaneet ja kilpapelaamisen mahdollistava päivitys on korkeintaan kasvojen kohotus, jolla yritetään valaa uskoa seuraavan Battlefield pelin ostajiin.

Peliturnauksia järjestäville organisaatioille uusi yksityispelitoiminnallisuus on kuitenkin onnenpotku. Pitkän hiljaiselon jälkeen aukeaa jälleen mahdollisuus tehdä kunnon turnauksia. Tähän asti yhteisöt ovat epätoivoisesti yrittäneen kikkailla turnauksia ”valloittamalla palvelimia”. Eli pelaavat joukkueet jonottavat samalle palvelimelle ja yrittävät saada joukkueiden ulkopuoliset pelaajat pois palvelimelta, niin, että jäljellä on vain kummankin joukkueen pelaajat. Juuri paluun tehnyt Squad Conquest on oiva pelimuoto tälläiselle palvelinvalloitukselle, koska siinä on vain 8 pelaajaa per puoli. Yleensä pavelimen valloitus onnistuu muutamassa kierroksessa, mutta aina välillä löytyy niitä kiusankappaleita – yksittäisiä pelaajia, jotka eivät ihan vaan kostoksi yhteiskunnalle suostu lähtemään palvelimelta. Pahimmillaan servun valloitus voi muodostua tuntien taisteluksi idiootteja vastaan.

Niin kuin se on tarkoitettu pelattavaksi

Olen pelannut Battlefield pelejä yli 10 vuotta. Vaikka valtaosan peliajastani olenkin pelannut julkisilla palvelimilla on Battlefield aina ollut parhaimmillaan tiimipelinä. Julkisillakaan palvelimilla pelatessa tulee harvoin ramboiltua yksinään. Jo ensimmäisistä Bäfäpeleistäni lähtien on mukana aina ollut se 2-4 kaveria, joiden kanssa maailmaa on lähdetty valloittamaan. Kun Battlefield 4 aikana pääsin klaani vs. klaanisotien makuun tiesin, että tähän Battlefield on tarkoitettu.

On ollut täysin käsittämätöntä, että EA/DICE ampuu itseään toistuvasti haulikolla jalkaan rikkomalla kaiken mikä on Battlefieldissa ollut kaunista. Olisiko vihdoin aika tehdä edes yksi asia oikein!

 

BFV Squad Conquest: Flyswatters Suomesta vs. Paratrooper Elite UK

(palvelimen valloitus kesti ”vain” 38 minuuttia. Jonotusaika on leikattu videosta pois)

 

jamppu_fi

Peliyhteisön papparainen ja Battlefield veteraani. Pelikaistan epävirallinen Battlefield kirjeenvaihtaja. YouTube: http://youtube.com/jamppufi Striimi: http://twitch.tv/jamppu_fi Keskityn pääasiassa FPS peleihin ja 90% kaikesta materiaalista käsittelee Battlefield pelisarjaa.

WordPress Lightbox Plugin