Potentiaalinen virtuaalitodellisuus

Virtuaalitodellisuuteen perustuva teknologia on ottanut todella merkittäviä harppauksia viime vuosien aikana ja osoittanut monipuolisuutensa. VR-teknologiaa on tähän mennessä sovellettu jo monilla eri aloilla, joihin lukeutuvat esimerkiksi peliala, markkinointi, koulutus, viihde, muoti, urheilu ja liikunta, taide, simulaatiot ja monet muut.

 

Globaalit VR-markkinat arvioitiin vielä vuosi sitten noin kahden miljardin euron arvoisiksi, mutta jo vuoteen 2022 niiden arvon uskotaan ampaisevan yli 25 miljardiin euroon. Kaikki merkit näyttävät, että VR-teknologia lyö lopullisesti itsensä läpi sekä teollisuudessa että kuluttajien keskuudessa seuraavien viiden vuoden aikana. Niin Google, HTC, Samsung kuin Oculuskin ovat kehittäneet omia versioitaan VR-laseista ja muista varusteista. Jo nyt voimme nähdä VR-laseja käytettävän esimerkiksi toimistoissa, kouluissa, sairaaloissa ja jopa ruokakaupoissa. Yleinen uskomus on kuitenkin se, että virtuaalitodellisuus on vielä lapsenkengissään ja että tulevaisuudessa sen mahti näyttäytyy mitä uskomattomimmissa keksinnöissä.

 

Nyt kun vuosi on vaihtunut, on aika suunnata katse tulevaisuuteen. Mitä siis on odotettavissa virtuaalitodellisuuden osalta tänä vuonna? Katsotaanpa, mitä kaikkea vuonna 2018 onkaan luvassa.

  1. Muiden aistien huomioiminen

 

Tähän asti virtuaalitodellisuudessa ollaan kehitetty ratkaisuja, joissa kuuloaisti ja näköaisti huomioidaan. Asiantuntijoiden mukaan seuraavaksi otetaan mukaan myös muita aisteja. Jo vuonna 2018 saatamme nähdä virtuaalitodellisuutta esitteleviä laitteita, jotka aktivoivat nenää ja ihoa tarjoamalla erilaisia tuoksuja sekä kosketusefektin. Kokonaisvaltainen kaikki aistit osallistava virtuaalitodellisuus on epäilemättä virtuaalitodellisuuden kehityksen seuraava suuri askel, jonka myötä ihmisen kaikki viisi aistia tulevat huomioiduiksi.

 

Tiedemiehet uurastavat kehittääkseen virtuaalista viestintää kosketuksen, tuoksun ja maun osalta digitalisoimalla näitä aisteja. Tämä avaa mahdollisuudet vaikka mihin: langaton tuoksuja synnyttävä laite tarjoaa mahdollisuuden nuuhkia esimerkiksi kahvilassa myytävää leivonnaista jo kotoa käsin!

 

  1. Virtuaalitodellisuus lisääntyy pelaamisessa

 

Vaikka kehitys on jo tähän asti ollut huimaa, on mobiilipelaamisessa ja VR-pelaamisessa runsaasti tilaa uudelle kehitykselle. Pelinkehittäjät ovat tuomassa 3D-kuvaa entistä pontevammin peleihin, jolloin jo valmiiksi hauskat pelit tarjoavat entistäkin vaikuttavampia ja aidommantuntuisia elämyksiä pelaajille. Virtuaalitodellisuutta sovelletaan niin pelikonsoleissa kuin tietokonepeleissä. VR kasinopelit ovat niin ikään yksi esimerkki pelaamisen osa-alueesta, jonka virtuaalitodellisuuden kehitys tulee mullistamaan jo lähiaikoina.

 

 

  1. Sosiaalinen kanssakäyminen virtuaalitodellisuudessa

 

Nykyään sosiaalisen median kanavia on olemassa huomattavasti enemmän kuin esimerkiksi älypuhelimia valmistavia firmoja. Tuskin kukaan voi enää välttyä sosiaalisen median vaikutukselta, joten ei olekaan mikään ihme, että sosiaalinen media on vähitellen siirtymässä virtuaalitodellisuuden pariin. Esimerkiksi Facebook on jo mukana virtuaalitodellisuushankkeissa ja tarjoaa mahdollisuuden 360-asteisiin kuviin ja videoihin. Sitä mukaa kun VR-teknologia muuttuu yhä suositummaksi ja edullisemmaksi, ovat monet sosiaalisen median suurimmat toimijat ryhtyneet hyödyntämään sitä muuallakin kuin pelkästään videopeleissä ja elokuvissa.

Esimerkiksi Youtube, Pinterest, Instagram ja Snapchat ovat kaikki suuntaamassa vääjäämättä kohti virtuaalitodellisuutta, sillä päivänselvää on se, että kehityksestä pois jättäytymällä jää auttamattomasti kilpailijoiden jalkoihin. Asiantuntijat ovat vakaasti sitä mieltä, että parinkymmenen vuoden päästä tulemme käyttämään täysi erilaisia sosiaalisia alustoja, jollaisista emme vielä voi edes unelmoida.

 

  1. Virtuaalitodellisuus tekee kaupankäynnistä entistä monipuolisempaa

 

Verkkokauppojen tulevaisuus on ehdottomasti virtuaalitodellisuuden sanelemaa. Tällä hetkellä monet kauppiaat valmistautuvat täyttä häkää muutoksiin, jotka ovat vääjäämättä edessä tulevina vuosina. Kuluttajat tulevat entistä tietoisemmiksi virtuaalitodellisuuden mukanaan tuomista mahdollisuuksista ja haluavat esimerkiksi sovittaa vaatteita ja testata tuotteita ennen ostopäätöksen tekemistä. Pian kotoa käsin voi kokeilla melkeinpä mitä vaan ylleen virtuaalisesti ennen kuin tuotteen päättää tilata. Tuskin on kovinkaan kaukana tulevaisuudessa sekään päivä kun kuluttajat pääsevät lataamaan ja tulostamaan 3D-malleja, joita sovittamalla voi vakuuttua tuotteen istuvuudesta ja mukavuudesta.

Virtuaalitodellisuus ei rajoitu pelkästään verkkokauppoihin, vaan se on hitaasti saapumassa myös kivijalkamyymälöihin. Yksi erinomainen esimerkki on uunituore VR-shoppailun mahdollisuus Ikeassa, joka julkaisi Australiassa hiljattain mielenkiintoisen virtuaalitodellisuutta hyödyntävän sovelluksen. Se mahdollistaa käyttäjilleen Ikean myymälässä liikkumisen virtuaalitodellisuudessa siellä kuitenkaan todellisesti olematta. Sovelluksen kautta myymälässä voi kierrellä ja tehdä ostoksia, jotka sitten toimitetaan suoraan kotiin.

 

  1. Virtuaalitodellisuus kehittyy hurjaa tahtia mainos- ja markkinointialalla

 

Mainosalalla ja markkinoinnissa virtuaalitodellisuus kehittyy erityisen rivakkaa tahtia. Esimerkiksi Volvo tarjoaa mahdollisuuden päästä testaamaan tiettyjä automalleja kuljettajan penkiltä käsin. Auton voi viedä jopa koeajolle, jolloin sen eri ominaisuuksista saa varsin hyvän käsityksen ilman, että koko autoa olisi koskaan varsinaisesti edes nähnyt.

 

Suurimmat tuotebrändit tutkivat kiivaasti virtuaalitodellisuuden tuomia mahdollisuuksia markkinoinnissa. Virtuaalitodellisuudesta tulee jatkuvasti entistä houkuttelevampi ja tehokkaampi tapa tehdä kuluttajiin vaikutus ja saada heidät innostumaan tuotteen ostamisesta. Pelkän kuvan tai videon katselemisen sijaan tuotetta on mahdollista haistaa, maistaa ja tunnustella. Ostopäätöksen tekeminen helpottuu huomattavasti kun siitä saa kertaheitolla käytännössä todellisuutta vastaavan kuvan. Ei ole epäilystäkään siitä, etteikö virtuaalitodellisuus tulisi mullistamaan markkinointia ja mainosalaa radikaalisti seuraavien vuosien aikana.

 

Rasteri

Rasteri, 29 vuotias peliaddikti lähtöisin Vantaan nurkilta ja olen lähes koko ikäni pitänyt photoshoppailusta, sivustojen ylläpidosta sekä tietenkin tiimissä pelaamisesta, peliviihteen mahtirodun eli pc-pelaajien parissa! Lue lisää...

%d bloggaajaa tykkää tästä: