Microsoft optimoi Windows 10 pelikäyttöön
6

Microsoft optimoi Windows 10 pelikäyttöön

helmi 01 Jackknif3  

Microsoft on heitellyt taas suuria ilmoille ja tällä kertaa toitottaa kehittävänsä Windows 10:stä ”parhaan käyttöjärjestelmän pelaamiseen ikinä”. Ei sinänsä suuri ihme, sillä jo pitkään Windows on ollut ainoa looginen käyttöjärjestelmä, mikäli tietokoneellaan haluaa käyttöönsä PC-pelivalikoiman koko laajuudessaan, mutta nyt myös Microsoftilla on alettu tekemään työtä käyttöjärjestelmätasolla saadakseen pelaajille parhaan mahdollisen kokemuksen. Windows 10:lle julkaistun 15059 Insider-päivityksen mukana osa Insider-käyttäjistä pääsi kokeilemaan uutta Game Modea, jonka luvataan parantavan pelikokemusta priorisoimalla tietokoneen käytettävissä olevat resurssit paremmin pelin ja taustaohjelmien kesken.

Game Mode keskittyy tietokoneessa kahteen tärkeään komponenttiin, prosessoriin ja näytönohjaimeen, yllätys yllätys. Käyttäjän ottaessa Game Moden käyttöön pelin ollessa käynnissä alkaa Windows rajoittamaan taustaohjelmille varattua käyttöä sekä näytönohjaimelta että prosessorilta. Näytönohjaimen kohdalla Game Moden toiminta on yksinkertaisempaa, sillä se muuttaa näytönohjaimen syklit palvelemaan paremmin pelin tarpeita. Prosessorin kohdalla ongelmana on ollut samoilla prosessoriytimillä käynnissä olevat taustaohjelmat, jotka verottavat prosessorin toimintaa pelin suhteen. Game Mode tarttuu ongelmaan asettamalla ytimille omat tehtävät, osan ollessa varattuna ainoastaan pelillä ja toisten ollessa käyttöjärjestelmän ja taustaohjelmien käytettävissä. Tämä myös tarkoittaa sitä, että ellei peli käytää 100% ytimen tehosta on ytimellä vielä jonkun verran vapaata tilaa, mikäli peli yhtäkkiä vaatiikin enemmän tehoa prosessorilta, esimerkiksi useamman NPC:n muodossa.

Game Mode tulee PC-pelaajille varmasti iloisena uutisena, sillä Microsoft lupaa sen tukevan universaalisti kaikkia pelejä, ei ainoastaan Windowsin sisäisestä kaupasta ostettuja. Windows Storesta ostetut pelit kuitenkin näyttävät nousevan lieväksi voittajaksi, sillä niiden käyttämä UWP-arkkitehtuuri soveltuu paremmin käytettäväksi Game Moden kannalta kuin muualta hankituista peleissä oleva Win32-arkkitehtuuri. Tämä johtuu siitä, että Win32-ohjelmat useasti joko luovat useita erillisiä prosesseja tai avaavat useita taustaohjelmia pelin pyörittämiseksi, kun taas UWP-arkkitehtuurissa kaikki pelin vaatimat prosessit on puristettu yhteen. Näin ollen Windows tietää tarkemmin mille prosessille priorisoida enemmän resursseja. Xbox kehittäjä Kevin Gammill kertoi PC Gamerille antamassaan haastattelussa Win32- ja UWP-pelien erosta sanomalla ”käyttöjärjestelmän tasolla ei voida sanoa mistä kohtaa peli alkaa ja mihin se loppuu, sillä taustalla on käynnissä useita Windowsin prosesseja eikä voida tietää, mikä osa on peliä ja mikä ei”. Gammill kuitenkin sanoi, että vaikka UWP-pohjaiset pelit hyötyvätkin enemmän Game Modesta ei ole epäilystäkään siitä, etteivätkö kaikki pelit hyötyisi siitä.

Nykyisellään Game Moden käyttöönotto vaatii käyttäjän navigoimaan asetuksiin ilmaantuneeseen Gaming-kategoriaan (vaihtoehtoisesti Win+G, mikäli Xbox applikaatio ja pikanäppäimet ovat käytössä) ja asettamaan Game Moden päälle. Kehitteillä on ns. valkoinen lista peleistä, jotka hyötyvät Game Modesta, jota Microsoft täyttää testaamalla pelejä eri järjestelmillä, ja joskus tulevaisuudessa myös todennäköisesti ominaisuus, jolla Windows käynnistää Game Moden automaattisesti tunnistaessaan soveltuvan pelin. Microsoftin lausunnon mukaan Game Mode ei tule jäämään nykyiselle tasolleen, vaan sitä tullaan kehittämään vielä pitkään. Kuten Gammill asian muotoili: ”Tämä ei ole ominaisuus, jonka julkaisemme, heitämme yläfemmat ja annamme sen olla. Tämä on yksi niistä ominaisuuksista joille tämä todellakin on vain ensimmäinen vaihe ja jota haluamme kehittää.”

PC Gamerin haastattelussa esille nousi myös kysymys, joka voi askarruttaa monia meistä. Kuinka Game Mode suhtautuu taustalla tapahtuvaan streamausprosessiin ja osaisiko se älykkäästi parantaa pelin  myöskään uhraamatta OBS:n toimintaa? Kevin Gammill vastasi kysymykseen todeten, että kyseinen ominaisuus on ajankohtainen todennäköisesti vasta tulevaisuudessa, mutta kehitteillä on myös skenaarioita, missä Game Mode on tarkempi rajoittaessaan taustaprosesseja, ottaen huomioon mitä taustalla on käynnissä.

LaptopMag teki myös pientä testausta Game Modella. Tästä pääset lukemaan heidän löydöksistään.

About Jackknif3

23-vuotias Tamperelainen pelaaja, FPS-pelien suurkuluttaja ja vapaa-ajallani minut saattaa löytää turvaamassa foorumien rauhaa.