Arvostelussa: Skyrim
0

Arvostelussa: Skyrim

maalis 30 Jack2  
  • Grafiikat
  • Pelimaailma
  • Pelimekaniikka

The Elder Scrolls V: Skyrim

Tämä suositus nyt tulee varmaan sen lievästi vajaat 5 vuotta jäljessä, mutta jos Kaistalta löytyy muitakin kaltaisiani jotka eivät Elder Scrolls-sarjan viimeisimpään ole koskeneet sen suuresta hypetyksestä huolimatta, nyt voisi olla aika laajentaa RPG-valikoimaa tällä Bethesdan julkaisulla.

The Elder Scrolls 5: Skyrim on Bethesdan pelistudion marraskuussa 2011 julkaisema avoimen maailman roolipeli. Peli on Bethesdan TES-sarjan viides osa, kuten nokkelimmat voivat huomata. Pelille on julkaistu 3 virallista lisäosaa, Dawnguard, Hearthfire ja Dragonborn. Skyrim ansaitsi julkaisunsa jälkeen massiivisen suosion, se on useiden eri lähteiden toimesta arvosteltu keskimäärin 9,5/10 pistein ja kerännyt useita palkintoja, kuten esimerkiksi äänestetty sekä PC Gamer:n että Good Game:n aikansa 100 parasta peliä listoilla ensimmäiseksi. Noin puolitoista vuotta julkaisunsa jälkeen, kesäkuussa 2013, Skyrim oli Bethesdan mukaan myynyt yhteensä yli 20 miljoonaa kopiota eikä tämän kaltainen suosio ole suotta ansaittu.

Itsekin siis vasta vastikään aloin kunnolla pelata TES 5: Skyrimiä vaikka se ehtikin lojua Steam-kokoelmassani hyvin vähällä käytöllä vuosikausia, lisäosatkin siihen ostelin lähinnä alennuksista kun sattui kohdalle, ihan vaan ”sen hyvän päivän varalle”. Peliä en siis ole vielä pelannut läpi vaan tämä arvostelu on oma mielipiteeni pelistä tähän mennessä.

20160329205459_1

Grafiikka

Aloittaessani Skyrimin aloin puhtaasti pelaamaan ihan vanilla versiota, peli oli graafisesti hieman ”ontuva” kuten muutkin Bethesdan pelitkin, grafiikat ei ole hiottu fotorealistisiksi, mutta kaunista katseltavaa se silti on. Suurimmaksi osaksi grafiikat ovat pysäyttäviä, mutta kuten aiemmissa Bethesdan julkaisuissa olen törmännyt, Skyrimistakin löytyy osia, joista näkee ettei niihin ole panostettu aivan yhtä suurella vaivalla. Esineet ja muut tärkeät grafiikat on tehty hyvin ja niitä on ilo katsella, mutta esimerkiksi suurissa kivisissä jyrkänteissä (ainakin osassa) huomaa, että niiden grafiikat on todennäköisesti vain lyöty samalla muotilla kuten kaikkien muidenkin kivisten jyrkänteiden, ne ovat tylsiä, epätarkkoja ja geneerisiä, ja tämä pistää eniten silmääni vaikka kyseiset objektit pelissä ovatkin vahvasti taka-alalla. Ymmärrän, että jokaisen yksittäisen kivijyrkänteen yms. mallintaminen ja kuvittaminen veisi järkyttävästi vaivaa ja puoli ikuisuutta aikaa, sekä todennäköisesti kasvattaisi tämänkin eepoksen kokoa ainakin jonkun verran eivätkä nämä pienet ”viat” tosiaan ole kuin taka-alalla koko pelin ajan, joten sallittakoon tämäkin. Grafiikoiden ”puutteellisuuden” korvaa itse pelimaailma, joka on upean laaja ja jokaisesta pienestäkin kylänpahasesta löytää itselleen tekemistä pidemmäksikin aikaa, jos vain jaksaa tutkia. Maailma on myös monipuolinen, maisemia löytyy kesäisitä kedoista hyytäviin vuodenhuippuihin ja sieltä kosteisiin kaivoksiin, joten tylsää ja itseääntoistavaa maisemaa ei tarvitse turhan kauaa katsella.

20160329205733_1

Pelin juoni

Peli alkaa Elder Scrollseille tyypilliseen, tai ainakin myös Morrowindista ja Oblivionista tuttuun, tyyliin. Pelaajan hahmo on vangittu syystä tai toisesta, erona sarjan aiempiin julkaisuihin on se, että Skyrimissä hahmoa ollaan kuljettamassa teloitettavaksi. Pelaajan hahmo herää intron alussa hevoskärryjen lavalta ja tutustuu hevosvarkaaseen ja Ulfric Stormcloakiin. Saavuttuaan läheiseen linnakkeeseen, patistetaan henkilöt lavalta alas ja suoritetaan tarkastus, että kaikki vangit ovat tallessa. Tarkastuksessa huomataan, että pelaajan hahmo puuttuu vankilistasta ja vartijat kysyvät kuka pelaaja on. Tämä avaa hahmonluonti valikon. Valittavissa on 10 eri rotua, örkeistä haltijoihin, joista jokaisella on omat vahvuutensa, jokaiselle rodulle ominainen erikoiskyky ja joitain muita rotujen erikoisominaisuuksia. Oblivionissa käytetty hahmoluokitus, jossa pelaaja valitsi tietyn hahmoluokan, esimerkiksi taistelijan, joka erikoistui taisteluun aseilla, ja vaikutti osakseen hahmojen tason kasvattamiseen, sekä sen, mitkä hahmon taidot olivat painotettuja, on poistettu, mikä mahdollistaa hahmon tason kasvattamisen yleisellä taitojen kehittämisellä. Myös aiemmista peleistä tuttu syntymätähtimerkki mekanismi, jossa pelaaja hahmoa luodessaan valitsi tietyn syntymätähtimerkin, joka antoi hahmolle erilaisia vahvuuksia, on poistettu ja korvattu Skyrimissä ”Standing Stone”:illa, joista pelaaja voi hahmolleen valita samankaltaisia etuja, mutta voi myös kesken pelin vaihtaa, minkä ”Standing Stone”:n hyötyjä pelissä käyttää. Lyhykäisyydessään, pelin hahmomekaniikkaa on yksinkertaistettu parempaan suuntaan. Skyrimissä pelaajaa kannustetaan kokeilemaan erilaisia lähestymistapoja erilaisiin tilanteisiin ja hahmon kehitys tulee kuin huomaamatta suorittamalla tehtäviä tai vain seikkailemalla.

Pääjuonta en itse ole vielä kerennyt seuraamaan kovin pitkälle, mutta tehtävät joita olen tähän mennessä suorittanut, niin pää- kuin myös sivuojuonen, ovat olleet jokainen erilaisia ja miellyttäviä pelata. Pääjuoni suurimmaksi osakseen keskittyy pelaajan hahmoon, joka on Tamrielissa pitkiin aikoihin ensimmäinen ”Lohikäärmesyntyinen”, ”Dragonborn”, joka pystyy omaksumaan lohikäärmekielen ilman vuosien opiskelua ja harjoittelua, ja jonka odotetaan olevan Skyrimin pelastaja sitä uhkaavaa lohikäärmeuhkaa vastaan, lohikäärmeet nimittäin ovat alkaneet nousta haudoistaan vuosien jälkeen. Merkittävin sivujuoni on Skyrimin sisällissota, jossa vastakkain ovat Tamrielia hallitseva Imperiumi ja Skyrimin provinssissa puhjenneen kapinan synnyttämät ”Myrskyviitat”, ”Stormcloaks”, jotka kantavat kapinan aloittajan ja johtajan, Ulfric Stormcloakin nimeä. Suurempaa sotimista pelissä en ainakaan itse ole vielä kohdannut, molemmat osapuolet pysyttelevät omilla alueillaan ja jatkavat eloaan. Pelaaja voi valita jomman kumman puolen ja liittyä sen riveihin, jonka seurauksena uskoisin, että tilanne osapuolten välillä jossain määrin eskaloituu pelin edetessä. Muut sivutehtävät ovat mitä monimuotoisempia ja niiden kirjosta löytyy niin kylän kolmiodraaman ratkaisemista kuin myös vanhojen raunioiden koluamista ties minkä esineiden perässä.

Pelimaailmasta löytyy myös aiempien sarjan pelien mukaan eri järjestöjä, joihin pelaaja voi liittyä. Järjestöjä ovat The Companions, aiemmista peleistä tutun Fighters Guildin korvaaja, joka tunnetaan yleisesti taistelemiseen erikoistuneena rauhaa ylläpitävänä joukkona, College of Winterhold, Mages Guildin korvaaja, joka on taikuuteen erikoistunut oppilaitos, Thieves Guild, joka koostuu varkaista ja The Dark Brotherhood, joka erikoistuu salamurhiin. Pelaaja voi liittyä järjestöihin, jotkut vaativat tiettyjä ennakkovaatimuksia, kuten Dark Brotherhood, johon liittyäkseen on pelaajan tapettava joku viaton ihminen, jonka jälkeen pelaajan nukkuessa häneen otetaan yhteyttä. Kaikkien järjestöjen ongelma alkutilanteessa on pitkälti sama, aiemmin jokaista on kunnioitettu, osaa myös pelätty, mutta syystä tai toisesta järjestön maine ja kunnia on kadonnut ja jää pelaajan vastuulle sen palauttaminen. Liityttyään järjestöön järjestön tietyt jäsenet antavat pelaajalle pieniä sivutehtäviä, joita voi suorittaa loputtomiin pientä korvausta vastaan ja jokaisesta järjestöstä lötyy myös pääjuoni, jonka tarkoituksena on sen maineen ja kunnian palauttaminen eri tehtäviä suorittamalla. Jokaiseen järjestöön voi liittyä yhdenaikaisesti ja liittyminen tuo mukanaan monia hyviä puolia, kuten erilaisia oleskelupaikkoja sekä eri järjestöjen tarjoamat varusteet kuten paranneltuja aseita ja haarniskoita. Myös järjestöjen tarjoamat sivu- ja päätehtävät ovat hyviä tapoja kerätä kokemusta ja rahaa, vaikkakin sivutehtävät ovat pitkälti samoja joka kerta, paikka ja kohde vain vaihtuvat.

20160329205105_1

Solitude

Pelimaailma

Skyrimin pelimaailma on pelissä noin 38 neliökilometriä. Alueeseen sisältyy paljon lumisia maisemia, onhan Skyrim Tamrielin pohjoisimpia provinsseja. Lumihuippuisten vuorien lisäksi maailma sisältää hyvin paljon korkeuseroja, pienempiä mäkiä on siellä täällä, kuten myös jyrkkiä solia ja alavia tasankoja. Skyrimiin kuuluu 9 lääniä, joista jokaisella on oma pääkaupunkinsa ja jaarlinsa, alueellinen hallitsija. Skyrimin ylin hallitsija on ”High King”, joka hallitsee Skyrimiä Solituden kaupungista. Isompien kaupunkien lisäksi Skyrimissä on myös monia pienempiä kyliä ja kaupunkeja, kuten myös muita erilaisia asutuksia. Asutuksien lisäksi maailmasta löytyy paljon Skyrimiä edeltävään aikaan viittaavia rakennelmia sekä hyvin paljon maanalaisia luolia ja kaivoksia. Skyrimin väestö koostuu suurimmaksi osaksi Nordeista, alueen paikallisista asukkaista, joiden lisäksi kaikki valittavissa olevat hahmoluokat ovat edustettuina vähemmistöinä provinssissa. Erilaisia vihollisia Skyrimistä löytyy susista ja karhuista jättiläisiin ja niihin pelättyihin lohikäärmeisiin, joten taistelukykyjen kehittäminen luonnistuu helposti. Jokaisella läänillä on omat vartijansa, joskin niiden toisistaan erottaminen peruspelissä on joskus hieman vaikeaa, lähes kaikki kun on samalla perusmuotilla tehtyjä. Jokainen lääni valvoo aluettaan itsenäisesti ja mikäli pelaaja saa jossain läänissä rikoksistaan kiinniottomääräyksen, ei se päde kuin vain sen läänin alueisiin. Eri läänit ovat myös liittoutuneet sodan eri osapuolten kanssa, mutta se ei silti vaikuta läänin suhtautumiseen pelaajaan vaikka tämä olisikin sodan toisen osapuolen riveissä. Skyrimin kirjava historia tulee pelissä laajasti esille tehtävissä ja dialogeissa, sekä kapakoissa ja majataloissa asustelevien bardien lauluissa. Myös muinaisten ”Dwemerien”, edistyneen, yleensä kääpiöiksi kutsutun, muinaisen kadonneen rodun, jälkiä voi löytää maailmasta, lähinnä heidän kaivamistaan maanalaisista metropoleista, jotka ovat täynnä tappavia ansoja ja muinaisia vartijoita.

Aiempien pelien tapaan Skyrimissä voi ostaa hahmolleen hevosen, joita löytyy miltei jokaisen isomman kaupungin porttien viereen perustetusta tallista 1000 rahayksikön hintaan, joka vanilla versiona on hidas ja tyhmänrohkea, se nimittäin ryntää jokaisen vastaantulevan vihollisen kimppuun ja yleensä kuolee, mikäli vihollinen sattuu olemaan hiemankin kovemman tasoinen. Skyrimissä hevoset sattuvat olemaan luonnollisesti kovin sopeutuneet vuoristoiseen maisemaan ja niillä onnistuukin jyrkemminkien nousujen taittaminen kuin leikki, mistä usein tehtiinkin pilaa julkaisun jälkeen. Uutena Oblivioniin verrattuna voi Skyrimissä myös taistella hevosen selästä, joka mahdollistaa vihollisten nopean hit-and-run:aamisen hevosen selästä asettaan heiluttaen. En itse ole suuremmin käyttänyt kyseistä ominaisuutta, joten en henkilökohtaista mielipidettä osaa antaa millä tavoin kyseinen lisäys toimii.

Skyrimissä voi myös läänien asukkaita auttamalla ansaita itselleen läänin hallitsijalta ”Thane”-arvonimen, josta kerron myöhemmin arvostelussa lisää, jonka kylkiäisenä hahmolle annetaan henkivartija. Henkivartija on samanlainen kuin muissakin Bethesdan peleissä olevat seuraajat, niitä voi kerralla olla vain yksi mukana, niiden tekoäly on lievästi sanottuna vajavaisesti toteutettu, mutta yleensä niistä on korvaamatonta apua taistelutilanteissa kovempia vihollisia vastaan. Seuraajia voi myös saada itselleen suorittamalla joitain tehtäviä tai palkkaamalla palkkasotilaita seuraamaan pelaajaa. Seuraajat usein jäävät jälkeen hevosella ratsastaessa; mikäli pelaaja menee huoneeseen, jossa on vain yksi ovi, useammin kuin aina seuraaja saapuu tukkimaan sen ainoan oviaukon eikä siirry sitten millään tieltä vaikka kuinka työntäisi, jolloin vaihtoehdoksi jää ainoastaan yrittää saada seuraaja tulemaan peremmälle huoneeseen menemällä itse edeltä kauemmas. En suurempia ongelmia ole itse kohdannut pelin seuraajien kanssa, mutta itse käytänkin pariakin modia, jotka parantavat seuraajien tekoälyä osaltaan ja saavat ne sentään yleensä toimimaan järkevästi.

20160329205338_1

Myös Skyrimissä pätevät luonnon lait.

Pelimekaniikka

Pelimekaanisesti Skyrim on aikansa tasalla ja jaksaa vielä nykypäivänäkin ihastuttaa. Taisteleminen ihmisiä, karhuja tai vaikka lohikäärmeitä vastaan on joka kerta yhtä adrenaliinin täyteinen kokemus, joka jaksaa kantaa läpi pelin ja eri tapoja hoidella vihollisensa ei löydy sentään yhtä montaa kuin pelaajia, mutta silti tarpeeksi jotta jokaiselle löytyy oma suosikkinsa, lähtien tavallisesta jalkamiessoturista miekkoineen ja kilpineen tappaviin maageihin, jotka syöksevät puhdasta kuolemaa molemmista kämmenistään. Myös pelaajille jotka pitävät hiljaisemmista ja harkitummista lähestymistavoista on Skyrimissa omat vaihtoehtonsa. Mikäli ei pidä suorasta lähestymistavasta vihollisiin, voi pelaaja vaihtoehtoisesti hiippailla kauempaa ja jakaa tappavan tarkkoja nuolia ja tikariniskuja vihollistensa selkiin. Ja lisänä aiemmasta päivitettyyn taistelumekaniikkaan tuo oman mausteensa Skyrimin mukana tuomansa huudot. Lohikäärmeiden kieltä olevat sanat ja sanojen yhdistelmät antavat pelaajalle mahdollisuuden useisiin erilaisiin yllätyksiin vihollisille. Huutovalikoimasta löytyy sanallista aseistusta niin voimakkaasta energia-aallosta, joka heittää vihollisia taaksepäin, pyörremyrskyjuoksuun, joka antaa pelaajan pyrähtää silmää nopeammin pitkiä matkoja. Hahmo oppii huutoja löytämällä ympäri pelimaailmaa kätkettyjä seinämiä, joihin on kirjailtu lohikäärmekielellä sanoja, ja jokaisessa seinämässä hohtaa kyseisestä seinämästä opittava sana. Voidakseen käyttää oppimaansa huutoa on pelaajan ”ostettava” se käyttöönsä lohikäärmeiden sieluilla, joita pelaaja kerää tappamalla lohikäärmeitä, lukuunottamatta pelin nimikkohuudahdusta, jonka voi myös trailerissa kuulla, jonka hahmo oppii huutojen tutkimiseen ja opetteluun elämänsä omistaneiden munkkien temppelissä vieraillessaan. Pelimaailmassa hahmo sisäistää lohikäärmeen sielulta kyseisen sanan tiedon, jonka jälkeen hahmo osaa käyttää kyseistä sanaa.

Taistelumekanismiin on myös lisätty viimeistelyliikkeitä. Viimeistelyliikkeet ovat näyttävämpiä tappoja, joilla voi viimeistellä vähäelämäisen vihollisen. Viimeistelyliikkeitä on kuvattu sekä ensimmäisestä että kolmannesta persoonasta ja peruspelissä niitä on noin 60 kappaletta, eri tyylin aseille omansa. Viimeistelyliikkeen voi suorittaa kolmella eri tavalla: hiipimällä, jolloin pelaaja viiltää vihollisen kurkun auki takaapäin, varomattomalle viholliselle, joka ei sillä hetkellä ole pelaajan kanssa taistelussa, ja vastaiskuna, jossa useampaa vihollista vastaan taistellessa viimeisen vihollisen voi tappaa viimeistelyliikkeellä, kun vihollinen on hyökkäämässä pelaajaa vastaan.

Pelin Oblivionista uusittu taitojärjestelmä on myös loistava uudistus. Taidot paranevat niitä käyttämällä, eli esimerkiksi pelaajan pitää taistella kahdessa kädessä pidettävällä miekalla kasvattaaksen kahden käden ase-taitoaan ja vastaavasti tiirikoitava lukkoja kasvattaakseen tiirikointitaitoaan. Jokaisen taidon kasvattaminen lisää tietyn määrän kokemusta pelaajan tasoa mittaavaan mittariin ja mittarin täyttyessä pelaaja kehittyy tasoa ylemmäksi ja ansaitsee yhden kykypisteen, ”perkin”, ja mahdollisuuden kasvattaa elämänpisteitään, kestävyyttään tai taikojen käyttämiseen vaadittavaa energiaa, manapisteitään. Skyrimin hahmokehitys painottaa hahmon jo kehittämiä kykyjä, joten hahmo ansaitsee eri määrän kokemusta kehittämällä taitoa, joka on jo lähellä huippuaan kuin kehittämällä taitoa, jossa on vasta alkumetreillä. Itse en ainakaan mitään huonoa ole havainnut kyseisessä metodissa, mutta jos pelaaja haluaa taata hahmolleen nopeimman tasokehityksen pelin loppuun saakka, tarvitsee pelaajan kehittää kaikkia taitojaan yhtä paljon koko pelin ajan. Skyrimissa uutena ominaisuutena on myös taitojen legendarisointi. Kun hahmon taidon taitotaso saavuttaa tason 100, voi pelaaja valita kyvyn legendarisoimisen, mikä pudottaa kyseisen taidon tason takaisin 15 ja palauttaa kaikki kyseiseen kykyyn sijoitetut kykypisteet. Tämä mahdollistaa kykyjen uudelleen kehittämisen sekä lisää pelin taitoikkunaan kyseisen taidon alle lohikäärmesymbolin sekä luvun, kuinka monta kertaa kyseinen taito on legendarisoitu. Pelissä hahmon maksimitaso oli aiemmin 81, mikä tarkoitti, että pelaaja voisi ansaita hahmolleen maksimissaan 80 kykypistettä. Tämä kuitenkin korvattiin kykyjen legendarisoimisella, joka mahdollistaa hahmon tason nostamisen aiemman tasokaton yläpuolelle, tarkalleen tasoon 252 asti, ja mahdollistaa jokaisen kyvyn oppimisen, joita pelissä on yhteensä 251. Kykypisteillä voi parantaa taitojaan, kuten aseiden tekemää vahinkoa tai varusteiden tarjoamaa suojaa. Skyrimin taitojärjestelmä tuo vaihtelua tuttuun kokemuspisteiden keräämiseen vihollisia tappamalla ja tason kehittymisen jälkeen taitojen kehittämiseen pisteitä taitotasoon lisäämällä, vaan peli kannustaa pelaajaa tekemään eri asioita kehittyäkseen yleisesti. Jotkut perkit vaativat tietyn tason kyseiseltä kyvyltä ja tämä kannustaa pelaajaa kehittämään taitojaan ansaitakseen arvokkaita kykyjä.

Uutena aiempiin peleihin verrattaessa, pelaaja voi Skyrimissa myös ansaita alueiden hallitsijoilta ”Thane”-arvonimen. Kun pelaaja on auttanut tietyn kaupungin asukkaita tarpeeksi, alueen hallitsija antaa arvonimen hahmolle. Arvonimi ei sinänsä tuo peliin paljoakaan uutta. Arvonimen ansaittuaan pelaaja voi ostaa hahmolleen alueen hallitsijalta maa-alueen, jolle rankentaa talonsa, (mahdollista vain kolmessa alueessa pelissä) tai talon kyseisen alueen pääkaupungista. Pelaaja voi myös kerran saada alueen vartijat unohtamaan tämän rikokset, mikäli tämä mainitsee keskustelussa kiinnioton jälkeen vartijalle olevansa alueen ”Thane”. Suurempana muutoksena Hearthfire-lisäosa tuo mukanaan mahdollisuuden rakentaa hahmolle talon. Talo koostuu viidestä osasta. Ensimmäiseksi pelaaja voi rakentaa pienen talon, joka koostuu vain yhdestä huoneesta. Tämän jälkeen voi taloa laajentaa suuremmaksi, joka lisää pienen huoneen taakse isomman, kaksikerroksisen huoneen, johon kuuluu myös maanalainen kellari. Viimeiseksi voi pelaaja valita talon kolmeen siipeen jokaiseen kolmesta eri vaihtoehdosta eri laajennuksen, eli yhteensä 9 eri vaihtoehtoista laajennusta, joihin kuuluvat esimerkiksi keittiö, varasto ja makuuhuoneet. Pelaaja voi palkata jokaiseen taloon tilanhoitajan, jonka voi määrätä hankkimaan tilalle lisää rakennusmateriaaleja laajennuksia varten, hankkimaan tilalle palveluja, kuten hevoskärryt, tai sisustamaan rakennettuja huoneita, joista jokainen maksaa tietyn määrän. Huoneet on myös mahdollista sisustaa rakentamalla huonekalut ja muut sisustukset erilaisista raaka-aineista itse.

Jack Skyrim 15

Yksi Hearthfire-lisäosan pelaajakodeista.

(Lisäosiin, Hearthfirea lukuun ottamatta, en tässä suosittelussa paneudu, sillä en ole muihin kuin Hearthfireen koskenutkaan.)

Modit ja työkalut

Itse peli on itsessään jo hieno tekele, mutta sen nostaa täysin omaan valoon pelaajien tekemät modit, joita voi kuka tahansa ladata maksutta Steam Workshopista tai Nexuksesta. Arvostelun alussa mainitsin kuinka pelin graafinen ulkoasu ei ollut aivan täysi kymppi, tässä on siihen vastaus. Modeja löytyy laidasta laitaan, grafiikoiden parantamisesta asearsenaalin kasvattamiseen, jotka tekevät pelaamisesta entistä mielenkiintoisempaa. Myös lisää tehtäviä ja uusia alueita sisältäviä modeja löytyy useita, joten pelaaminen ei lopu hetkeen kesken. Ennen modien lataamista kannattaa kuitenkin ladata pari hyvin yksinkertaista työkalua, jotka helpottavat modien oikeaan latausjärjestykseen sijoittelua ja poistavat mahdollisia bugeja ja muita epämiellyttävyyksiä modien aiheuttamista muutoksista johtuen.

LOOT – Load Order Optimisation Tool (http://loot.github.io/)
TES5Edit (http://www.nexusmods.com/skyrim/mods/25859/?)
sekä viimeisimpänä, mutta todennäköisesti tärkeimpänä
SKSE – Skyrim Script Extender, joka löytyy suoraa Steamin kaupasta

LOOT on työkaluna hyvin yksinkertainen, mutta toimiva työkalu. Parilla napinpainalluksella se sijoittaa modit oikeaan järjestykseen, jotta ne latautuvat oikein eivätkä vaikuta negatiivisesti itse peliin tai muihin modeihin. Se myös ilmoittaa tietokantansa rajoissa, mikäli jotkin modeista konfliktaavat toistensa kanssa ja neuvoo poistamaan jomman kumman, jotta peli ja modit toimisivat optimaalisesti. LOOT myös ilmoittaa mikäli modi sisältää turhia tiedostoja, jotka löytyvät jo joko itse pelin tiedostoista, ja ovat näin ollen turhia, tai jonkun päivityksen/patchin tiedostoista, ja kehottaa poistamaan turhat tiedostot TES5Edit ohjelmalla.

TES5Edit on ensisilmäyksellä kompleksi ja monimutkainen työkalu, mutta yhden opetusvideon katsottuaan, jokainen pystyy ajamaan sillä peruspuhdistuksen kaikille modeille ja näin ollen poistamaan kaiken epäoleellisen niiden tiedostoista.

SKSE on ohjelma, jota moni modi käyttää ja joka lisää pelin käytettävyyttä ja kasvattaa pelin scriptien laajuutta. (TL;DR perusohjelma, joka varmistaa kaikkien modien toiminnan ja parantaa pelikokemusta)

About Jack2

22-vuotias Tamperelainen pelaaja, FPS- ja RTS-pelien suurkuluttaja, vapaa-ajallani turvaan foorumin rauhaa.