eSportsin suosio jatkaa kasvua
3

eSportsin suosio jatkaa kasvua

elo 21 Rasteri  

”eSports” eli elektroninen kilpapelaaminen on nykyisin kasvattanut suosiotaan jopa siinä määrin, että eSports-turnauksia seurataan paikoin jopa enemmän kuin perinteisiä suuremman luokan urheilutapahtumia. SuperDatan tutkimuksen mukaan eSports-katsojayleisö on menneiden neljän vuoden aikana kahdeksankertaistunut, eli maailmanlaajuisesti eSports-tapahtumia seuraa jo yli 71 miljoonaa ihmistä. Heistä noin puolet ovat yhdysvaltalaisia.

Vedonlyöjien ja turnausten järjestäjien lisäksi eSports voi olla hyvinkin rahakasta puuhaa itse pelaajille; vain kuukausi sitten uutisoitiin kiinalaisesta joukkueesta nimeltä Newbee, joka voitti Dota 2:n maailmanmestaruuden ja lunasti yli 5 miljoonan dollarin pääpotin. Dota 2:n yhteinen palkintopooli herätti mediassa jo aikaisemmin huomiota, sillä sen yhteisarvo oli ehtinyt kasvaa lähes 11 miljoonan dollarin mittoihin.

dota2prizepool_10thJuly2014

Elektroninen kilpapelaaminen Suomessa

 

Suomessa järjestetään myös eSports-turnauksia ja niiden päätapahtumana voidaan pitää Assembly Summeria. Tapahtumassa on turnauksia sekä ammattilaisille että harrastajille ja joistakin ammattilaisturnauksista voi mahdollisesti edetä suurempiin, kansainvälisiin turnauksiin. Vuoden 2014 heinä-elokuun taitteessa järjestetyissä Assembly Summerin eSport-turnauksissa pelattiin muun muassa StarCraft II:a, League of Legendsiä, Counter-Strike: Global Offensivea sekä Dota 2:a. Turnausten palkintojen palkintojen kokonaisarvo oli yli 50 000 euroa.

Suomessa eSportsin sanansaattajana toimii pääosin SEUL, eli Suomen elektronisen urheilun liitto ry. SEUL perustettiin vuoden 2011 lopussa kotimaisen peliyhteisön keskusjärjestöksi, jonka tehtävänä on muun muassa tehdä eletronista urheilua tunnetummaksi sekä nostaa sen asemaa kansainvälisellä tasolla. Liiton suurimpia projekteja vuonna 2014 on Pelaajatalo, joka sijaitsee Vantaalla ja jonka tarkoitus on edistää kilpapelaamistoimintaa tarjoamalla pelaajille majoitusta ja harjoittelutilaa.

 

Kilpapelaaminen muualla maailmalla

 

Suomella on kuitenkin vielä pitkä matka eSports-lajin suhteen, sillä täällä elektroninen kilpapelaaminen on verrattain vielä hyvinkin tuntematon käsite. Sen sijaan Etelä-Koreaa voidaan kutsua eSportin Mekaksi; siellä turnauksia voidaan seurata myös televisiolähetysten kautta. Etelä-Koreassa toimii KeSPA, eli Korea e-Sports Association, joka perustettiin vuonna 2000 ja perustamisen hyväksyivät kulttuurin, urheilun ja turismin ministeriö. Pääasiallisena tarkoituksena KeSPA:lla on tehdä elektronisesta kilpapelaamisesta virallinen urheilutapahtuma.

Yhdysvalloissa puolestaan uutisoitiin vuonna 2013 USA:n hallituksen tunnustavan eSport-pelaajat ammattiurheilijoiksi. Tämä päätös helpottaa suuresti ulkomailta saapuvia turnauspelaajia, sillä aiemmin viisumeiden hankkiminen ja niihin liittyvät byrokratiat tekivät osallistumisesta joillekin liian hankalaa. Nykyään pelaajat tai joukkueet voivat siis saada ammattiurheilijoille tarkoitetut viisumit matkatessaan Yhdysvalloissa järjestettäviin turnauksiin.

 

Elektronisen kilpapelaamisen tulevaisuus

 

Pelien kehityksen suunta sekä elektronisen urheilun jatkuva kasvaminen antavat toivoa sille, että eSports tullaan jonakin päivänä hyväksymään maailmanlaajuisesti virallisena urheilulajina. Ei ole lainkaan järisyttävä ajatus, että lähitulevaisuudessa myös Suomessa voitaisiin nähdä eSports-turnauksia televisioituina tai että turnaukset saisivat enemmän näkyvyyttä jopa sellaisessa mediassa, mikä ei painotu viihde- tai tietotekniikkauutisiin.

Vain muutamassa vuodessa lajin harrastaja- ja katsojamäärät ovat moninkertaistuneet, mikä povaa vahvasti elektronisen urheilun tulevan yhtä tunnetuksi kuin jalkapallo. Myös vedonlyöntitoimistot ovat näkyvästi kiinnostuneet eSportsista ja sen mahdollisuuksista, mikä puolestaan kiihdyttää uusien seuraajien syntymistä.

About Rasteri

Rasteri, 27 vuotias peliaddikti lähtöisin Vantaan nurkilta ja olen lähes koko ikäni pitänyt photoshoppailusta, sivustojen ylläpidosta sekä tietenkin tiimissä pelaamisesta, peliviihteen mahtirodun eli pc-pelaajien parissa! Lue lisää...
  • ToNNi

    Asia uutinen. Ja vielkun päästäis samaan kun naapuri maa(ruotsi), eli saatais aktiivisemmin eSportsia tv:seen. Niinkun ruotsissa esim cs:go ja LoL on tv:ssä ja muut eSports pelit, ennemän vaa noi LoL ja CS:GO vaan ollu.

    Tästä uutisesta on pakko tykkää, ja toivotaa onnea eSportsille suomessa, kovasti ovat tehneet töitä ja hyvällä menestyksellä. Tulevaisuuskin näytää aina hyvälle.

    • Niin, harmi ettei useampi peli ole päässyt samaan asemaan eSpsortsissa kuin nuo artikkelissa ja kommentissas mainitut.

  • ToNNi

    jep, no mutta cs:go on sen takia noi hyvässä asemassa kun 1.6 loisti aika pitkään ja sourcekin loisti aika pitkään. LoL:i nyt on ollut aina korkeella.