Dawn of War III Open Beta ja julkaisun jälkeinen sisältö
1

Dawn of War III Open Beta ja julkaisun jälkeinen sisältö

huhti 23 Remos  

Hei vaan kaikille ja hyvää kevättä!

Dawn of War III tulee ja varmasti, sen julkaisupäivä on 27. huhtikuuta kuluvaa vuotta ja voi pojat, Open Beta on nyt! Tosiaan, Dawn of War III (eli tuttavallisesti DoW3), julkaistaan muutaman päivän päästä ja vielä tällä hetkellä on meneillään sen open beta. Open betaan voi osallistua lataamalla pelin suoraa Steamin kauppasivulta tai tästä uutisesta. Kokeilijoita ainakin tuntui riittävän, eli pelikavereista ei ole tällä kertaa pulaa. Open beta loppuu 24. huhtikuuta klo 20.00 sinisen kotimaamme aikaa.

Julkaisun jälkeinen sisältö

Silloin ennen vanhaan, kun (alkuperäinen) Dawn of War julkaistiin, puhuttiin vielä lisäreistä. Alkuperäiseen ja sarjan kakkososaan julkaistiin molempiin useampi kunnon lisäri, joissa tuli uudet armeijat peliin, lisää yksiköitä, uusia pelimekaniikkoja, kenttiä ja uudet kampanjat (campaign/story mode). Eräs Relicin työntekijä väitti PC Gamerille, että tulemme näkemään isoja lisäreitä myös Dawn of War III peliin. Segan tuntien voisin myös lyödä varpaani vetoa, että tulemme näkemään miljoonittain pikkupikkupikku DLC:itä, joihin kuuluvat niin kosmeettiset Skin Packit, ja vastaavat, kuin myös peliin vaikuttavat ”doktriinit” ja bonukset. Pahimmassa tapauksessa tulemme näkemään Company of Heroes 2:den uuden tulemisen ja kuinka maksulliset eliittiyksiköt, yksikköbonukset ja doktriinit tulevat tekemään moninpelistä pay-to-win pelin. Koska Warhammer 40,000 synnynnäisesti on min-max peli (jota myös ”Mathhammeriksi” kutsutaan), on varmasti hyvin todennäköistä, että peli tulee olemaan todella epäbalanssissa viimeistään uusien rotujen/armeijoiden julkaisun jälkeen.

Noh, se oli vain minun sysimusta pelkoni. Mitään suurempia lisäreitä ei ole ennakkoon julkistettu. Segasta moni on ja toki saa ollakin montaa mieltä, mutta Relicin edellinen RTS (real time strategy) Company of Heroes 2 on julkaisunsa jälkeen saanut patchia patchin ja päivitystä päivityksen jälkeen ja Relic on kuunnellut pelaajakuntaansa ja fanejaan peliin liittyneissä ongelmissa. Eli jos käyt kokeilemassa Dawn of War III open betaa tänään tai huomenna, etkä siitä välttämättä pidä, voit pitää siitä vuoden päästä… ja vice versa.

Pari valittua sanaa

Koska Warhammer 40,000 fanit ovat kaikista sci-fi faneista ne kaikista vihaisimmat ja muutoksenpelkoisimmat, Dawn of War 3 tulee saamaan todella paljon kuraa niskaansa. Tiedän tämän itse vakaana 40000 fanina. Eli jos etsit pientä vinkkiä tai mielipiteitä ko. pelistä, kannattanee varoa foorumeja ja fanisivuja, missä lähinnä kerrataan kuinka hyvä Dawn of War (1) oli ja kuinka kaikki muut RTS:t ikinä tulevat olemaan huonoja ja pahoja.

Kun nyt saatiin se pois alta, niin asiaan. Dawn of War 3 on strategiapeli, joka on Relic Entertainment pelistudion tekemä ja Segan julkaisema. DoW:in uusimmassa tulemisessa on haluttu säilyttää klassinen tukikohdan rakennus (base building) ominaisuus. Tosiaan, moninpelissä tarkoituksena on pykätä oma base siihen kuntoon, että sieltä voi alkaa työntämään yksiköitä ulos, valloittamaan kentällä olevat pisteet ja sen jälkeen voittamaan peli. Relicin tapaan kuuluen DoW3:ssa liikutellaan yksiköitä yksittäisten hahmojen sijaan, resurssipisteille rakennetaan rakennuksia parantamaan resurssintuotantoa ja sen lisäksi peliin on tuotu muutamia eliittiyksiköitä, joilla on joko aivan sairaita ominaisuuksia ja kykyjä, tai ovat muuten vain ”F* OP!”

DoW3 vaikutti betassaan yllättävän tasapainoiselta ja toimivalta. Oli oikeastaan perin kummaksuttavaa, kuinka hyvin peli toimi tässä vaiheessa. Muutaman testipelin aikana yksikään pelaaja ei tippunut pois, eikä peleihin liittymisessä ollut mainittavia ongelmia. Peli myös kulki sujuvasti, enkä törmännyt mihinkään performanssiongelmiin, vaikka kentällä oli kohtuullinen määrä yksiköitä 3v3 pelissä. Pelin järjestelmävaatimukset eivät ole kovinkaan korkeat.

Moni pelaaja, minä mukaan lukien, on kuitenkin kiinnittänyt huomiota kenttien yksityiskohdattomuuteen. Vaikka nyt betassa ei ollutkaan kuin kolme kenttää pelattavana (yksi kpl jokaista: 1v1, 2v2 ja 3v3), oli kaikissa niin raskaasti jaettu samanlainen tyyli, että on vaikea uskoa tulevan julkaisun muiden kenttien olevan kovinkaan erilaiset. Relicin strategiapeleissä (Dawn of War 1 ja 2, ja Company of Heroes 1 ja 2) on ollut paljon roinaa ja rompetta pelikentällä, mistä yksiköt ovat voineet ottaa suojaa tai esimerkiksi teillä ovat saaneet penaltia suojaansa. Etenkin Company of Heroes 2 pelissä yksityiskohtien määrä on kiitettävää ja miellyttävää ja saa näyttämään pelin eläväiseltä. Dawn of War 3 sen sijaan on graafiselta tyyliltään hyvin erilainen. Se on todella pelkistetty ja yksinkertaistettu. Yksiköt ovat hyvin karikatyyrimäisiä ja väreiltään kirkkaita ja resurssipisteet hyppäävät kentältä silmille nopeasti. Raskaita yksiköitä ei tarvitse suunnata ja vain harvoilla yksiköillä on varsinaisia erikoiskykyjä tai optioita, verraten esimerkiksi pikkutaistelujen Dawn of War 2:teen. Vaikka hyvänä puolena tietenkin on se, että peleissä saa todellakin enemmän jengiä pöydälle ja kunnon mättöä, on se kovin mitäänsanomattoman ja mälsän näköistä. Oikeastaan hyvin saman näköistä kuin MOBA peleissä. Pelimekaniikkojen osalta on myös hyvin surullista, että mitään suojasysteemiä ei varsinaisesti pelissä ole, aidoista, seinistä, rapuista tai teistä tai muusta sellaisesta ei saa mitään bonuksia tai penalteja ja se tekee armeijoiden vastakkainasettelusta melko mitäänsanomattoman voimannäytöksen: se kummalla on enemmän roinaa voittaa.

Henkilökohtaisesti olen hyvin pettynyt Dawn of War III:n ilmeeseen, joskin yksiköiden liikuttaminen oli helppoa ja pelattavuus ja pelin toimiminen herätti lämpimiä tunteita.

Mitä mieltä olet itse DoW3 betaa kokeilleena? Laita kommenttia!

About Remos

Hämäläinen tieto- ja viestintätekniikan opiskelija kenen sydäntä lähellä ovat niin klassinen musiikki, akrylit kuin pelit ja pelaaminenkin.
Lue lisää…

  • Sen mitä ehdin peliä kavereiden kanssa kokeilemaan, niin päällimmäiseksi jäi vahva Moba- fiilis. Valitettavasti se voi olla seikka joka jättää pelin hyllyyn minun kohdallani.