BlogitKebabKenraali

Lähiverkko pelit internetin ylitse.

Monin pelaaminen ennen.

CC Attribution-ShareAlike 2.0 Generic
Kuva: BackwaterSurfer  www.flickr.com/photos/96657144@N00

Itse en ole kovinkaan kova pelaamaan monin pelejä internetin ylitse. Joskus -90 luvun loppupuolilla pelasin kohtuullisen ahkerasti muutaman pelaajan monin pelejä kavereiden kanssa. Monessa pelissä oli yleensä monin peli vain 4 pelaajalle, joissain sentään useammallekin.

Ennen muinoin kaikkien piti raahata tietokoneensa saman katon alle ja vetää kaapeloinnit koneiden välitse. Tässä oli aina kohtuullisen paljon tekemistä, että ihan parin tunnin pelaamista varten ei lähdetty koneiden kanssa minnekään.

Tuolloin kotona oli mahdollisesti modeemi ja vähän varakkaimmilla ISDN liittymä. Mutta jo pelkästään sen hinnan, tuen ja saatavuuden vuoksi oli helpompaa ottaa kone näyttöineen kainaloon ja lähteä johonkin yhteisiin tiloihin.

Yleensä mentiin kaverin kotiin. Joskus oli luksusta ja saatiin ottaa taloyhtiön kerhohuone käyttöön ja sinne saatiin mahdutettua useampikin hyvä kaveri.

Monin pelaaminen nykyisin.

CC BY-ND 2.0
Kuva:Mr Seb  www.flickr.com/photos/mrseb

Nykyaikana on toisaalta helpompaa, kun monella on kuitenkin perhe tai muita vastuita. Eikä ole aikaa pelata kuin satunnainen 1-2 tuntia pitkin viikkoa. Tämän takia ei vain ole mahdollista kerääntyä pelaamaan kaverin kämpälle muiden kanssa.

Nykyisin monissa peleissä on internetin yli toimiva keskitetyt palvelimet, joiden kanssa pelaaminen onnistuu todella helposti ja pelaajien ei tarvitse tuntea toisiaan aikaisemmin. Osassa peleistä löytyy vielä sisäänrakennettu palvelin, jonka kanssa voi pelata niin internetin että LAN lähiverkon kautta.

Mutta myös perinteinen LAN partyt ovat vielä pitäneet pintansa. Näissä on perinteisesti otettu ja lähdetty pelaamaan esimerkiksi koulujen tiloissa pidettyihin julkisiin tilaisuuksiin, jossa pelataan pelejä suuremmassa porukassa.

Näitä järjestetään ihan mukavasti vielä ympäri suomea.

Monessa tapahtumassa on pelattavat pelit ennalta määrättyjä ja näiden pelien kanssa pelataan kilpaa toisten pelaajien kanssa. Tästä on muodostunut myöhemmin uutena muotona ihan oikea kilpapelaaminen eli e-Sports, jossa liikkuu palkintorahoina isojakin summia.

Yksi hyvä lista tulevista LAN tilaisuuksista löytyy osoitteesta http://www.lanit.fi/

Ongelmat paratiisissa

Kuva: Marcelo Graciolli www.flickr.com/photos/marcelograciolli/
Kuva: Marcelo Graciolli www.flickr.com/photos/marcelograciolli/

Mutta monelle internet yhteyden kautta toimivalle pelille tulee seinä vastaan, kun jostain syystä pelien palvelimet ajetaan alas. Näin on käynyt usealle pelille, joko pelin valmistajan/kustantajan toimesta tai sitten peli on käyttänyt erillistä nettipalvelua monin pelaamiseen kuten Gamespy.

Kun tällainen palvelu ajetaan nurin, niin tämän jälkeen monin pelaaminen ei ole enää onnistunut.

Osa peleistä saattaa saada palvelin työkalut tämän jälkeen, mutta aika monessa tapauksessa ne menevät ns. pesuveden mukana koska niissä on yleensä sellaista koodia mitä ei voida patenttien tai yritys salaisuuksien varjolla vain antaa.

Vaikka pelaaminen ei enää onnistuisi suoraan internetin ylitse, niin osassa näistä peleistä saattaa löytyä tuki lähiverkolle ja pelaaminen onnistuu kunhan koneet näkevät toisensa verkossa. Mutta miten pelata kyseistä peliä, jossa ei ole enää saatavilla olevaa palvelimia eikä ole tarpeeksi aikaa lähteä koneiden kanssa yhteiseen tilaan.

Tällaiseen löytyy varmasti monia erilaisia ratkaisuja ja esittelen tässä yhden tavan pelata pelejä joissa on mukana vielä lähiverkko pelaaminen.

Yksi näistä on Tunngle niminen pelaamiseen tarkoitettu virtuaali- LAN verkon tekemiseen tarkoitettu ohjelmisto ja tutustutaan siihen hieman lähemmin.

Virtuaali lähiverkon luominen käyttäen Tunngle nimistä ohjelmaa.

tunngle logo

Tunngle ohjelman tarkoitus on luoda virtuaalinen lähiverkko internetin ylitse tietokoneiden välille. Tunngle toimii ns. välittäjänä ja sen kautta saat siis luotua oman virtuaalilähiverkon. Tunngle:ssa on useita peliryhmiä tai huoneita jossa keskitytään tietyn pelin pelaamiseen internetin yli käyttäjien kanssa. Voit myös luoda oman virtuaali- verkon johon pystyy liittymään vain tietämällä kyseisen verkon nimen ja salasanan.

Ohjelmassa on myös Chat tuki, joten keskustelu pelin asetuksista yms. toimii tämän kautta. Vaikka muitakin vastaavia ohjelmia löytyy kuten GameRanger, niin Tunnglen etu on se että pystyt pelaamaan muitakin pelejä kuin mitä ohjelma itse tukee.

Tunggleversiot

Ohjelmasta löytyy Basic eli mainoksia näyttävä versio sekä maksullinen Premium versio. Maksullisessa versiossa on kahta eri hinnoittelu mallia eli elinikäinen tai edullisempi kausi hinnoittelu. Basic riittää vallan mainiosti, mikäli sen mainokset sietää ja tämä versio on ihan riittävä virtuaali- LAN pelaamiseen. Tämä tukee 32 yhtäaikaista käyttäjää ja pystyt luomaan oman yksityisen verkon.

Kun käyttäjät ovat ottaneet yhteyttä Tunngle:n avulla yhteyden tähän virtuaalisen verkkoon, niin yksi ajaa koneellaan pelattavan pelin palvelin osiota. Peli tarvitsee luonnollisesti pitää sisällään local LAN / multiplayer toiminnon että tämä toimii.

Tunngle:n saat ladattua allaolevasta osoitteesta ja se vaatii rekisteröintiä toimiakseen.

http://www.tunngle.net/en#download

Tunnglen käyttö

Lataamisen ja rekisteröinnin jälkeen pääset käyttämään Tunnglea. Itse rekisteröintiin ja ohjelman asennus on kohtuullisen suoraviivaista. Pikaohjeet ohjelman käyttöön löytyy tästä alta.

Vaihe 1)

Windows kysyy ensimmäisen käynnistyksen yhteydessä, mihin verkkoon ohjelman luoma virtuaalinen verkkokortti kuuluu.

Itse suosittelen valitsemaan Public eli yleisen verkon, jossa on rajatumpi palomuuri säännöt. On myös hyvä muistaa antaa myös pelille oikeuden käyttää Public/yleistä verkkoa kun palomuuri  sitä kyselee koska aikaisemmin kyseisen kortin verkkosijainniksi on annettu Public/Yleinen.

 

verkot isokuva

Vasemmalla Windows kysyy Tunnglen luoman virtuaaliverkkokortin sijaintia ja oikealla esimerkkikuva Windows palomuurista jossa annetaan halutulle pelille oikeudet kommunikoida Public eli yleisen verkon kanssa.

Vaihe 2)

Ohjelman käynnistyksen jälkeen mennään ”Private Networks” välilehdelle ja valitaan kohta ”Create” tai ”Join” jos haluat liittyä tällaiseen verkkoon.

luoodaan oma verkko

Vaihe 3)

Annetaan ”Network Name:” kenttään haluamasi verkon nimen sekä ”Network Password:” kohtaan haluamasi salasanan. Muuten asetukset jäävät oletuksille ja lopuksi painetaan vielä ”Create – Update” nappia

luoodaan oma verkko 2

Vaihe 3.1)

Jos taas haluat liittyä tällaiseen verkkoon, sinun tarvitsee tietää verkon nimi / salasana.

luoodaan oma verkko 3

Vaihe 4)

Tunnglen käyttöliittymä allaolevan kuvan mukaan oikealla näet kyseiseen verkkoon liittyneet käyttäjät ja heidän kanssaan voi käyttää keskusteluja ja vasemmasta alakulmasta näet Tunnglen käyttämän virtuaali- IP:si ja mikäli pelin palvelin osuus pyörii sinun koneellasi, niin tähän IP osoitteeseen pitää muiden pelaajien softien osata ottaa.

Osa peleistä vaatii käsin kirjoittamaan tuon palvelimen IP-osoitteen osa löytää sen automaattisesti itse.

Vaihe 5)

Muista valita palomuuri asetuksista kun käynnistät peliä, mukaan myös Public verkon, koska Tunngle on aikaisemmin määritetty käyttämään kyseistä verkkosijaintia.

tunggle firewall

Loppu mietteet Tungglesta

Tässä tämä perus tutoriaali Tunnglen käyttämiseen. Näillä pääset varmasti alkuun.

Tunngle pitää sisällään oman mini-palomuurin jossa on ennalta määrätyt säännöt ja tämä sallii vain yhteydet portti 1024:sta eteenpäin. Eli jos peli vaatii tietyn portin jossa palvelinosuuden pitää pyöriä, niin se pitää pyöriä isommassa portissa kuin 1024.

Tiedostojen jakaminen ominaisuus on mukana Tunnglessa ja sen on tarkoitus toimia vain samassa verkossa olevien sekä kaveri listauksessa olevien käyttäjien kanssa. Kyseinen ominaisuus on kuitenkin otettu pois toiminnasta koska sitä kehitellään vielä eteenpäin. Tyhmästi tämä vielä näkyy ohjelman GUI:ssa vaikka sitä ei pystykkään valitsemaan. Mutta toisaalta kyseinen ominaisuus tuntuu kohtuullisen tarpeettomalta, koska tiedoston jakamiseen voi käyttää ihan  muitakin menetelmiä.

Joten itse en tämän toimimattomuutta näe puutteena. Tunnglen etuna on myös se että pystyt pyörittämään pelejä, jotka eivät ole erikseen Tunnglen listoissa.

filejako 2

 

 

Hifistelyä eli vanhan IPX/SPX protokolaa käyttävä DOS-peli

Kun Tunngle yhteys on saatu luotua ja olet päässyt pelaamaan LAN pelejä internetin yli. Tämän jälkeen on hieman hifistelyn aika.

Eli mikäli pelaat hieman vanhempaa DOS peliä, niin useissa näissä ei ole vielä TCP/IP tukea vaan käyttävät vanhempaa IPX/SPX verkko protokollaa. Vaikka tämä on tänä päivänä jo käytännössä kuollut. (Vista taisi olla viimeisin Windows versio jossa tämän sai asennettua erikseen asennus medialta)

Tämän testasin Tunnglen ja DosBoxin kanssa käyttäen Doom 1.9 Shareware versiota ja peliä pystyi pelaamaan huikea 4 pelaajaa yhtä aikaa. Tosiaan DosBox tukee IPX/SPX verkkoprotokolaa emuloinnin kautta. Eli todennäköisesti IPX/SPX verkkoa tukeva peli on vielä vanhempi DOS peli.

DOSBOX ohjelman mukana tulee valmiina IPX tunneloinnin mahdollistava ominaisuus. Kun Dosbox peli on saatu päälle sen sisäisen IPX/SPX emuloinnin kanssa, niin yhteys toiseen koneeseen internetin ylitse onnistuu Tunnglen luoman virtuaaliverkon kanssa. Dosbox ohjelmassa sekä palvelin osuutta pyörittävälle, että siihen yhteyttä ottavien pelien dosbox.conf tiedostoissa tarvitsee olla tietyt parametrit.

Dosbox.conf tiedostossa pitää olla seuraavat tekstit.

[ipx]
ipx=true

Palvelin osuutta ajavassa koneeessa seuraava käsky.

[autoexec]
ipxnet startserver 1025

dosboxlauncher u

Vastaava peliin liittyvien pelaajien asetuksissa pitää olla

[autoexec]
ipxnet connect (Palvelimen IP tähän) 1025

 

dosboxlauncher ö

Esimerkikkinä oma Doom 3D Shareware version asetukset. (tämä ottaa yhteyttä ipxnet connect käskyssä ja käyttää porttia 1234)

[ipx]
ipx=true

[autoexec]
mount C ”F:DOOM 3D Shareware”
C:
cd
IPXNET CONNECT 192.168.1.15 1234
DOOM.EXE
exit

Mikäli sinun koneesi toimii palvelimena, niin vastaava käsky on IPXNET STARTSERVER 1234

DOSBOX GUI

Dosboxin kanssa kannattaa käyttää erillisiä GUI eli graaffisia liittymiä ohjelman asetusten ja asennuksien tekemiseen. Itse käytän DOSBox Gma Launcher nimistä frontendiä, jolla pelin toimintaan saaminen on helppoa koska tämän kanssa saa tarvittavat asetukset toimimaan kätevästi.

Jos taas pelistä löytyy valmiit dosbox:n asetukset niin nämä pitää liittää siihen.

Kyseisen ohjelman saat seuraavasta osoitteesta: http://members.quicknet.nl/blankendaalr/dbgl/

Lisää DosBos ja IPX/SPX yhteyden asetuksista löytyy sekä dosbox:n että Tunnglen kotisivuilta

http://www.dosbox.com/wiki/Connectivity

http://www.tunngle.net/wiki/IPX_Protocol

Jos haluat katsoa millainen peli Doom on ja pelata sitä kavereiden kanssa.

Doom Shareware 1.9 versio löytyy
http://www.fileplanet.com/122786/download/DOOM-v1.9—Shareware

Jutun otsikkokuva:

Kuva: Dwight Stone

Vastaa