BF5 Huhumylly hurjana
15

BF5 Huhumylly hurjana

helmi 29 jamppu_fi  

Vain pari päivää oman BF5 spekulaationi jälkeen Sveitsiläinen vähittäiskauppa World Of Games julkaisi Web sivullaan listan tulossa olevista peleistä. Pelien joukossa oli myös Battlefield 5, jonka julkaisupäiväksi ilmoitettiin 26.10.2016 Pelistä oli myös lyhyt kuvaus ”Mehrspieler Taktik Shooter im 1. Weltkrieg” eli vapaasti suomennettuns: Taktinen moninpeliammunta 1. maailmansodassa.

bf5ww2

Onko kyseessä yksittäisen työntekijän toive vai vahingossa vuodettu fakta jää nähtäväksi, mutta ilmoitus aloitti valtavan spekulaatiomyrskyn internetissä.

Mattimio on selkeästi sitä mieltä, että kyseesä on pelkkä aiheeton huhu. WWI:ssa on yksinkertaisesti liian vähän aseita ja ajoneuvoja. Battlefield on erottautunut ja erikoistunut juuri variaatioon ja kustomointiin. BF4sessa on yli 100 asetta ja niihin kaikkiin valtava määrä kustomointeja. Voisiko Dice ottaa takapakkia ja tehdä simppelimmän pelin aseiden ja ajoneuvojen suhteen.

Levelcap toisaalta puolustaa vähän WW teeman vasta-argumentointia. WWI:sessä oli eri vaiheissaan paljonkin asevariaatiota ja sen puolesta voisi kyllä tehdä BF5sen. Vaikka loppujen lopuksi ei Levelcapkään ole aivan vakuuttunut tästä uutisesta!

Itse en oikein usko tuohon ekaan maailmansotaan. Näyttää vähän siltä, että on seuraava bäfä sitten mitä tahansa, niin paskamyrsky siitä syntyy. Ehkä pienintä vastarintaa on herättänyt Bad Company III. Minä en oikein tajua mikä ero on perinteisellä Battlefieldilla ja Bad Companyllä. Alunperin minun mielestä Bad Company oli BF sarjan esiinmarssi konsoleille. Ensimmäinen Bad Company ei ilmestynyt PClle ollenkaan! Kun Dice oli harjoitellut parin Bad Companyn ja yhden BF1943 verran konsolikehitystä he olivat valmiita tarttumaan suurempaan haasteeseen, eli kauan odotettuun Battlefield 3:seen.

Nyt kolmosen ja nelosen jälkeen tuntuisi loogiselta jatkaa samaa linjaa. Vaarana tietysti tässä vaihtoehdossa on aiheen loppuunkuluminen – jotakin uutta ja ihmeellistä pitäisi keksiä, jotta pelaajien mielenkiinto säilyy. Loppujen lopuksi FPS pelissä on aika vähän liikkumatilaa variaation suhteen – tähtää ja laukaise 😉

About jamppu_fi

Peliyhteisön papparainen ja Battlefield veteraani. Pelikaistan epävirallinen Battlefield kirjeenvaihtaja. YouTube: http://youtube.com/jamppufi Striimi: http://twitch.tv/jamppu_fi Keskityn pääasiassa FPS peleihin ja 90% kaikesta materiaalista käsittelee Battlefield pelisarjaa.
  • Ylipäätään ensimmäisen maailmansodan juoksuhautasota ei ole oikein sellainen videopeliaihe ylipäätään, mitä haluttaisiin kehittää tai myydä. Sen kertoo jo WWI pelien pieni määrä. On BF5 mitä tahansa niin WWI -peli se ei ole.

    • jamppu_fi

      Joo Remos, mä oon ajautunu vähän samaan johtopäätökseen. WWI teema olis aivan päinvastainen, kuin mihin Battlefield on sagana matkustanut jo pitkään. Kaikki bäfän monipuoliset kustomoinnit ja ase- ja ajoneuvovariaation rikkaus ei sopis yhtään WWI teemaan. Koko pelimoottori pitäis pistää uusiks.

      Kun vielä muistetaan, että tuon Battlefield sarjan numeroitujen pelien elinkaaret ovat olleet hyvin pitkiä – BF2sta pelataan edelleen – niin minäkään en usko oikeen millään, että tossa WWI ”vuodossa” olis mitään perää!

    • @jamppu_fi: Ei voi olla muuta kuin samaa mieltä. Pitäisi olla erikseen ihan eri peli mikäli WWI-teemanen peli olisi tekeillä.

      Mutta tuo vanhojen pelien nimellä ”ratsastaminen” on ikävä kyllä alkanut yleistymään EA:n puolella. Uutena esimerkkinä tästä voisi hyvinkin käyttää Star Wars: Battlefronttia. Toisaalta, sehän on vain sitä rahan takomista ja sitä vain tarvitsee valitettavasti kaikki.

      • jamppu_fi

        Aivan näin @Rasteri! Jos ne haluais ehdottomasti tuota nimimarkkinointia, niin voishan se olla joku Battlefield 1917! Jos se olis oma haaransa tässä BF sagassa, niin se vois toimiakki. Tosiaan nykyiseen numeroituun Battlefield sarjaan ei WW1 teema kyllä sovi.

        Ja joo – money makes the world go round…

  • ToNNi

    Olen itse täysin samaa mieltä Remos:in kans. ei vaan toi WWI teema toimi Battlefieldin kans,
    muutenkin battlefield:is on lian suuret mapit. WWI teema ei tuu nyt ja ikinä toimimaan.

    Näillä suurilla mapeilla tarkoitan sitä että: Vähintään 6v6 matsit pitäs olla, ja suomesta ei löydy yhtään sellasta tiimiä mikä pysyis 3kk ennemän pystys.

    -ToNNi

    • jamppu_fi

      @Tonni joo kyllä se aluksi kuulosti jännältä idealta, mut mitä enemmän tota pohtii ja spekuloi niin sen älyttömämmältä ajatukselta WW1 bäfä kuulostaa. Ainoo olis oma sarjansa, vähän niinku Rasteri tossa ehdotteli – se vois lentää, muuten toi on tuhoon tuomittu ajatus.

      Ootko pelannu monessa klaanissa Tonni? Mä ite en paljoo PCtä pelaile, mut konsolin puolella (PS4) on ollu joitakin pysyviä suomiklaanija. Tokihan aina kun nuori porukka innoissaan pistää porukan pystyyn aika moni niistä kaatuu ”sisäisiin ristiriitoihin”. Se on kai sitä hormonien hyrinää 😉

    • @ToNNi Mä en kyllä tajua miten 6v6 matsit liittyy millään muotoa tähän käsillä olevaan aiheeseen tai ylipäätän Battlefieldiin. Edes BF2:n aikoina ei käsittääkseni pelailtu niin pienillä porukoilla.

      Mutta onhan toki niitä vanhoja suomi klaaneja vieläkin olemassa, aika moni tosin siirtynyt yhteisötoimintaan, jonka avulla kattavat laajemman peliskaalan kuin sen yhden tietyn pelin ja sitä kautta saavat pelaajia helpommin mukaan eri peleihin. Eräskin porukka rekisteröitynyt jopa yhdistykseksi. BF2 ajoilla olin itse vaan niin nuori, etten siihen porukkaan vielä päässyt, mutta nykyään ollaan pelailtu kyseisen porukan kanssa vastakkain esim. leikkimielisiä Rocket League matseja 😀

  • Saisi mun puolesta tullakkin niin loppuisi se tankeissa ja muissa kulkuvälineissä nussiminen. BF 4 oli alkuun ihan hyvä peli ja jaksoin sitä paljon pelatakin, mutta heti kun peliin tehtiin muutoksia etenkin kulkuneuvojen kestoon niin alkoi vituttamaan se tankkiapinoiden kököttäminen lentävistä puhumattakaan, pieni kopteri ei tipu RPGllä!

    • jamppu_fi

      Sähän oot @hiFive oikee vastavirrassa uiskentelija XD Suurin osa porukasta on just päinvastaista mieltä, et aluks BF4 oli täysin pelikelvoton paska ja nyt ne on lukuisten patchien kautta saanut sen kohtuullisen pelattavaksi!

      Mut oon mä noista jostaki heikennyksistä samaa mieltä – onhan se persiistä jos ei joku pikkunen ajoneuvo RPGstä putoo – musta kyllä Scout heli putoo – tai sit ne on vaan valmiiks ollu rikki, kun oon pudotellu 😀

      Toi ajoneuvokämppiminen on tosiaan yleistynyt aika paljon. Varsinkin joillakin kartoilla. Golmudissa on melkein vakio, et jengi sniputtaa basen edessä sieltä vuorilta tankeilla ja laveilla. Aika usein käytetään vielä jotaki ohjautuvia ammuksia! Menee aika tylsäksi toi pelailu, kun siellä kämppii muutama lavi ja tankki AAn tukena.

      Mut en mä valita – ajoneuvot on just se mikä erottaa bäfän kaikista tusinaräiskinnöistä. Jos pelkkää inffimättöä kaipaa, niin sit kannattaa tutustua Call Of Duty peleihin 😉

  • Niin Jamppu, nyt ymmärsit väärin tai ehkä en avannut asiaa tarpeeksi:

    EIHÄN SE PELI OLE VIELÄKÄÄN KUNNOSSA, EI LÄHELLÄKÄÄN 😀
    Rokut hyppelee metrin sivuun kun ammut, kuolet ennenku näät jonkun, yhteysongelmat, latausajat, Squad-join, yms. servujen Tick Rateista puhumattakaan, toimivampaan suuntaan joo, muttei todellakaan toimiva. Eikä ollut alunperinkään.

    Niinkuin itsekin sanoit, jengit istuu basessa ja sniputtaa tai ampuu tankeilla tai AAlla. Minua vaan vituttaa se ehkä enemmän kuin sinua. Ehkä vielä enemmän vituttaa se että lähes kaikki tehomuutokset on tehty siihen suuntaan että Anti Tank -aseiden tehoa on laskettu tai vastaavasti kulkuneuvojen suojia on parannettu. Ja kyllä mun mielestä kunnon sotapelissä pitää olla myös jalkaväkimeininkiä ja BF4 alkuaikoina pärjäsi jalkaukolla paremmin esim. tankkeja vastaan kuin nyt. Tahdo saada rikki edes 2 hengen voimin. Lisäksi loputun korjaaminen on ihan perseestä. Suurin osa BF4 servuistakin on säädetty niin että kaikki kulkineet spawnaa takas 2-3 kertaa nopeammin kuin normaalisti.

    Kyllä sitä tulee tahkottua välillä vähän joskus jopa enemmänkin, mutta aina kun aloittaa pelaamisen muutaman hetken kuluttua muistaa miksi se alunperin alkoi vituttamaan. Mun kohdalla se nyt vaan on se liiallinen ”paino” sillä ajoneuvo/lentohärveli-nussimisella. Tämän mielipiteen kanssa en ole yksin.

    Mitä Call Of Dutyyn tulee, en ole kyseisen pelisarjan ystävä, joten en sitä myöskään pelaa.

    Lisäksi jos tykkää tankissa istua niin voi sitä pelata World Of Tanksiakin.

  • @hiFive Tällä tavalla esitettynä itelle tulee sellainen fiilinki, että vika enemmänkin niissä pelaajissa kuin pelkästään ajoneuvojen kestossa tai anti-tankin aseiden balanssissa. Toisaalta, eipä ole pitkän aikaan tullut pelailtua kyseistä peliä. Olise peli mikä tahansa, joku siellä aina kämppii.

  • @Rasteri Tottakai vika on pelaajissa kun kämppäävät ja kökkivät tankeissa tai koneissa, ei se peli niin pakota tekemään. Tällaisen toiminnan houkutus on iso ja peli mahdollistaa sen myös, joten jotkut nyt vaan käyttävät sen tilaisuuden. Minä olen kokenut nämä teho/kestomuutokset kun enempi pelasin koska pelasin lähes pelkästään enkineekerillä. Kokeilin mä tankkeja ja muita kulkineita kanssa, ei ole mun juttu.

    Ja totta tuokin, aina joka pelistä löytyy vähintään yksi pelaaja joka käy jonkun hermon päälle, enkä toista väitäkään. 😀

  • ToNNi

    @jamppu_fi Esim suomi tiimi mikä pelas diginateksen alla, niin kaatu/vaihto tiimiä, ja ei ees pelaa enään aktiivisesti, pelasin noin 4 eri tiimis aikoinaan bf2:kosta ja BF3:sta, sitä aikasemin olen pelannut Medal of Honor Allied assault ja Spearheadia, CoD1, CoD2, CoD4, MW2 ja MW3:sta monessa eri tiimis, ja sit tää CS:GO

    • Ensinnäkin suomessa on paljon tiimejä jotka pelaavat mutta ei välttämättä toisten tiimien nimen alla. Ja sun omat ”tiimis” on ainakin näyttänyt aika kuolleilta sillä hetkellä kun perustettu (Ei pahalla mutta ei hyvälläkää) Ja mikä on ollu syynä että noin monessa tiimis pelannut? se että tiimi hajonnut(Ihmisillä oikea elämä) vai oma perseily?

  • Remos

    BF5 olikin BF1, enkä olisi voinut olla paljoa enempää väärässä…