eSports

E-urheilu jatkaa kasvuaan myös vuonna 2022

E-urheilu on ollut viime vuosien supermenestyjä. Tämä näkyy sekä pelien katselumäärissä että e-urheilun kokonaisliikevaihdossa. Newzoo:n tarjoama Global Esports & Live Streamin Market Report antaa tästä hyvän kuvan. Esittelen tässä artikkelissa muutamia tuon raportin keskeisiä lukuja.

Suunta säilynyt positiivisena

Vuonna 2020 e-urheilua seurasi yhteensä huimat 435,9 miljoonaa ihmistä, joista 215,4 miljoonaa arvioidaan säännöllisiksi e-urheilun seuraajiksi ja loput satunnaisiksi katselijoiksi. Newzoo:n raportin mukaan vuoden 2021 osalta odotetaan nousun olevan 8,7 %. Vaikka Covid-pandemia aiheutti ongelmia myös e-urheilulle suurten katsojatapahtumien peruuntuessa, lopputulos kääntyi siis selkeästi positiivisen puolelle.

Vastaavasti liikevaihdon odotettu kasvu vuodelle 2021 edelliseen vuoteen verrattuna on Newzoo:n mukaan huimat 1084,1 miljoonaa dollaria, siis 14,5 % kasvu edelliseen vuoteen verrattuna. Osaltaan tätä selittää yritysten kasvanut kiinnostus sijoittaa suurempi osa mainosbudjetistaan e-urheiluun erityisesti sponsorirahojen muodossa. Tämä näkyy tulevaisuudessa toivottavasti yhä parempina palkintoina pelaajille ja parempana tarjontaan yleisölle. Vuoden 2022 osalta tilanne ei näytä olevan muuttumassa mihinkään. Ainakin Newzoo:n raportin mukaan kasvupotentiaalia on yhä reilusti.

Näkymät tästä eteenpäin

Vaikka tarkkaa arviota vuodelle 2022 on vielä vaikea antaa jo pelkästään päällä olevan Covid-pandemian arvaamattomuuden vuoksi, arvioi Newzoo:n raportti selvää kasvua aina vuoteen 2024 asti. Newzoo:n mukaan arvioitu liikevaihto vuodelle 2024 olisi jopa 1617,7 miljoonaa dollaria eli noin 11 % vuotuinen kasvu. Vuoden 2022 osalta voidaan siis olettaa melko varmasti ainakin jonkinlaista kasvua.

Toisaalta viime aikoina on nähty selkeätä kasvua erityisesti livestriimauksen osalta ja nähtäväksi jääkin onko tämä pysyvä trendi vai siirtyykö painopiste vähitellen takaisin suurempiin turnauksiin. Huomioitavaa on, että Newzoo:n raportissa livestriimauksesta syntyviä tuloja ei ole laskettu mukaan, joten siihen liittyvä yleisön kasvu saattaa sisältää positiivista potentiaalia myös ammattilaistasolle tulevina vuosina.

Myös uhkapelaaminen E-urheilusta on kasvamassa ja varsinkin vedonlyönti ilman rekisteröitymistä -sivustot ovat todella suosittuja. Kyseisillä sivuilla vetoa pääsee lyömään ilman erillistä rekisteröitymistä, mikä tekee siitä todella helppoa ja nopeaa.

Livestriimausta ja turnauksia

Newzoo:n raportti osoittaa myös, että e-urheiluun liittyvä yleinen tietoisuus näyttäisi olevan vielä kasvussa. Eräs mielenkiintoisimmista kysymyksistä tulevaisuutta ajatellen on kuitenkin mihin tämä kasvanut tietoisuus kohdentuu, livestriimaukseen vai perinteisempiin ammattilaisturnauksiin.

Covid-pandemiasta johtuen turnauksissa jaetut palkintorahat romahtivat. Vuonna 2020 kokonaispotti oli 119 457 468 dollaria vuodessa ja vuonna 2019 236 221 114 dollaria. Keskimäärin tämä tarkoitti 4 930 dollaria pelaajaa kohti vuonna 2020 ja 8 336 dollaria vuonna 2019. Vuonna 2021 suunta oli parempaan päin ja oletettavasti kasvu jatkuu vuonna 2022. Toisaalta samalla livestriimaus on kasvattanut suosiotaan ihmisten jäätyä kotiin liikkumisrajoitusten takia. Todennäköiseltä näyttääkin, että jos turnaukset saadaan hyvin käyntiin vuoden 2022 aikana, potentiaalista yleisöä on valmiina odottamassa.

Tulevaisuuden kannalta katse kiinnittyy erityisesti Kiinaan, jonka Newzoo arvioi vastaavan noin kolmasosasta vuoden 2021 kokonaisliikevaihdosta. Toisaalta Kiinan viimeaikaiset lasten pelaamiseen liittyvät rajoitukset tuovat oman epävarmuutensa e-urheilun tulevaisuuteen Kiinassa. Newzoo kuitenkin arvioi yleisön kasvavan Kiinassa 185,5 miljoonasta vuonna 2020 214,3 miljoonaan vuonna 2024.

E-urheilun kokonaisnäkymä on siis kaikenkaikkiaan yhä positiivinen. Kun turnaukset saadaan taas kunnolla käyntiin ja yleisö paikalle katsomaan, voitaneen e-urheilusta odottaa tulevaisuudessa yhä suositumpaa koko kansan viihdettä.

Pelikaista.fi

Pelaamisen ohella luomme peliaiheisia uutisia, arvosteluita ja blogeja yhteisömme jäsenten sekä itsemme iloksi. Jos haluat auttaa Pelikaistaa kasvamaan, liity mukaan vaikkapa kirjoittajien remmiin! Lue lisää..